„Iubește și spune-o cu viața ta” este motto-ul care animă întrega activitate a Liceului Greco-Catolic din Oradea, care din anul 2011 poartă numele lui Iuliu Maniu, model de viață pentru orice copil, adolescent sau tânăr care-i trece pragul. Zilele trecute, cei care s-au aflat însă pe „băncile școlii” greco-catolice orădene au fost părinții, care pentru câteva ore s-au aflat aflat în ipostaza de elevi ai unei clase primare în sistemul Step-by-Step. Inițiativa, cunoscută drept «Ziua porților deschise» la Liceul „Iuliu Maniu” s-a desfășurat în vederea înscrierilor în clasa pregătitoare pentru anul școlar 2019/2020. Surpriza cea mai mare a fost ca pentru cele 75 de locuri disponibile pentru anul viitor să existe 144 de candidați.
O cerere atât de numeroasă este un feedback pozitiv pentru activitatea educativă desfășurată de instituție, dar în același timp, aduce cu sine „dificultatea de a trebui să respingem un număr mare de cereri de înscriere -mărturisește doamna director, prof. Antonia Nica - datorită faptului că sunt aprobate în prezent trei clase pregătitoare în alternativa educațională Step-By-Step”.
Părinții au participat în prima etapă la o ședință de informare cu privire la metoda alternativă de educație și specificitatea Liceului, desfășurată pe 19 februarie a.c., apoi, pe 25 februarie a.c. au luat parte la Ziua Porților deschise, la sediul din Parcul Traian nr. 20, iar în a treia etapă au completat un chestionar de înscriere în clasa pregătitoare. Ulterior, datorită necesității inerente a unei selecții, vor fi aplicate criteriile generale din Metodologia în vigoare propusă de Ministerul Educației Naționale și criteriile specifice propuse de instituție.
Într-un interviu pentru Biroul de Presă EGCO, doamna Cornelia Vesea, învățătoare a Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, cea care în urmă cu 21 de ani, cu susținerea PSS Virgil Bercea, propunea pentru prima oară în Oradea alternativa educațională Step-by-Step, această metodologie atât de căutată în prezent „este programul școlii depline, unde se face totul la școală, nu sunt teme, nu sunt ierarhizări, nu sunt note, nu sunt calificative, fiecare copil are propriul caiet de evaluare și este vorba de o evaluare continuă. Părinții sunt implicați în program fiind considerați parteneri în procesul de educație”.
„La început au fost două clase, apoi, fiind o cerere tot mai mare mare, au fost create trei clase în regim Step-by-Step, iar acum, potrivit numărului de candidați ar putea fi realizate chiar patru. Însă, datorită lipsei de spațiu acest lucru nu este factibil. (…) Metoda alternativă-mărturisește învățătoarea -mi se pare ceva extraordinar, căci oferă satisfacții deosebite la locul de muncă, implicând, e drept, multă muncă. Clasa alternativă Step-by-Step este locul unde poți să dovedești că ești capabil și că poți face lucruri deosebite”.
Metoda alternativă se continuă la Liceul Greco-Catolic din Oradea și pentru ciclul gimnazial, prin „stilul de predare sub forma modulelor de 100 de minute. Mai precis, acolo unde sunt discipline cu două ore pe săptămână pot fi puse în orar 2h ale aceleași materii, una după alta, sigur cu pauza de rigoare între ele. De ce? Pentru că în acele două ore se poate face predare, muncă pe echipe, evaluare, cum se face în centrele Step-by-Step”, ne mai spune doamna Vesea.
În oraș, la ora actual există încă o școală în care se aplică metoda alternativă, o formă de învățământ care dorește „să dezvolte oameni care vor putea să învețe toată viața, vor putea inventa și colabora pentru a se realiza pe deplin în profesia viitoare” (Cf. Ghidului Alternativei Educaționale Step by Step).
Pentru Ioan Gură de Aur «nu există artă mai frumoasă decât arta educaţiei. Pictorul şi sculptorul fac doar figuri fără viaţă, dar educatorul crează un chip viu; uitându-se la el, se bucură şi oamenii, se bucură şi Dumnezeu», căci «educaţia este un al doilea soare pentru cei care îl avem», spunea filosoful grec Heraclit din Efes, în urmă cu peste 2 milenii.