.

Și s-a schimbat la față înaintea lor și chipul Lui strălucea ca soarele…(Mt. 17,2). Scena evanghelică a schimbării la față a lui Cristos, în care cei trei apostoli Petru, Iacob și Ioan par răpiți de frumusețea Mântuitorului, poate fi considerată o icoană a contemplației creștine. A aținti privirea asupra chipului lui Cristos, a recunoaște misterul și itinerarul comun și dureros al firii sale omenești, până la a nota străfulgerarea Sa manifestată definitiv în Domnul Înviat, ce stă în glorie la dreapta Tatălui: aceasta este misiunea fiecărui ucenic al lui Cristos; este, așadar, și misiunea noastră. Contemplând acest chip, ne deschidem pentru a primi misterul vieții trinitare, pentru a experimenta mereu, într-o manieră nouă, iubirea Tatălui și pentru a ne face părtași de bucuria Spiritului Sfânt. Se împlinește astfel și pentru noi cuvântul Sfântului Pavel: Privim cu fața descoperită, ca într-o oglindă, slava Domnului, și suntem transformați în același chip al Lui, din slavă în slavă, prin Spiritul Domnului” (2 Cor.3,18)”

Aceste reflecții împărtășite Bisericii întregi de papa Ioan Paul al II-lea, în Scrisoarea apostolică Rosarium Virginis Mariae (9) ne pot fi de folos pentru a redescoperi valoarea contemplării Chipului lui Cristos în frumusețea rânduielilor liturgice, mai ales în Sfânta Liturghie; în liniștea adorării și împărtășirii cu Dumnezeiasca Euharistie; pe chipul fiecărui om, fratele nostru, pentru care a murit Cristos; în frumusețile creației, în care se reflectă perfecțiunea și minunăția Ziditorului. Prin această Scrisoare apostolică, papa instituia cele cinci mistere ale Rozariului de lumină, între care și decada meditării, cu Maria, a splendorii de pe Muntele Schimbării la față a lui Isus.

Întăriți și mânați de entuziasmul apostolului Petru, care contemplând strălucirea lui Isus pe Muntele Schimbării la față: Doamne, bine este nouă să fim aici(Mt.17,4b), să redescoperim valoarea contemplației, valoarea meditației, valoarea stării de liniște sufletească, dar și trupească, valoarea retragerii zilnice în tihna rugăciunii, în bucuria prezenței harice a Celui care ne-a răscumpărat. În felul acesta pregustăm din fericirea și frumusețea raiului unde Cristos ne-a pregătit nouă loc.

Preacurata Fecioară Maria, care păstra toate, cumpănindu-le în inima sa (Lc. 2,19), adevăratul model de contemplație, însoțitoare tăcută a Fiului ei în misiunea Lui răscumpărătoare, să ne ajute să fim adevărați creștini, martori și mărturisitori ai lucrurilor minunate de care ne-a făcut părtași bunul Dumnezeu.

Același canonic Nicolae Pura, surprinde rolul și atașamentul Preacuratei pe tot parcursul vieții pământene a lui Isus, precum și starea ei atentă și veghetoare pentru viața Bisericii de după primele Rusalii, în versurile următoare:

.

Ocrotirea maternă

.

De la-ntâiele Rusalii, Preacurata ocrotea

Paşii tinerei Biserici, pe cărarea ei cea grea,

Cu acelaşi zel cu care, conlucrând cu Cel de Sus,

L-a crescut în Nazaretul Galileii pe Isus.

.

Şi văzând-o credincioşii stând de veghe ca un far,

Se-aruncau în focul luptei, înfruntând pe Veliar,

Căci ştiau unde-i Mama cu Iubirea, şi se roagă,

E şi Fiul Ei de faţă, cu puterea Lui întreagă

.

Cei ce-avuseră norocul de-a-L vedea pe Fiul Ei,

Când umbla vestind prin lume, şi vorbea pe drum cu ei,

Îi vedeau şi-acuma chipul în icoana Ei de Mamă,

Şi-auzeau şi-acuma glasui dulce, glasul Domnului ce-i cheamă.

.

Iar din ochii Ei cei limpezi, ca luminile din rai,

Izvora atâta milă şi iubire, de credeai

prin albia lor curge de la cer un râu mănos

Ce revarsă-n lume harul bunătăţii lui Hristos.

.

Toate sufletele bune, de bărbaţi şi de femei,

Străduindu-se, încearcă i urmeze calea Ei.

Ea e mamelor modelul dăruirii lor totale,

Iar fecioarelor oglinda frumuseţii ideale.

.

Bucură-te, Preacurată, zic fecioarele curate,

ne-nveţi -n lumea nouă duhul are-ntâietate!

Şi ca semn al spusei tale, cu o pildă grăitoare,

Ai deschis în lume floarea fecioriei roditoare.

.

Tu cu-o singură privire şi cu zâmbetul matern,

Ne abaţi din calea largă, ce aleargă spre infern.

Cu căldura vorbei Tale ţii aprinşi cărbunii-n vatră,

Şi de dragul Tău se moaie chiar şi-o inimă de piatră.

.

Iar pe unde-Ţi trece umbra, ori adii cu mâna blând,

Risipeşti din suflet norii şi-ntunericul din gând,

Şi răsai pe fruntea noastră iarăşi soarele senin,

Căci în faţa Ta, Curată, nu poţi fi decît un crin!

.

Dar ce sfântă şi smerită, Te vedeau cu toţi, Marie,

Când mergeai cu ucenicul, cu Ioan, la Liturghie!

Masa sfântă-Ţi aminteşte prestolul prin jertfelnic,

În misterul Întrupării, a fost sânu-Ţi feciorelnic

.

Mai primindu-L încă-odată din Potirul mântuirii,

Pe Isus, schimbat în Pâinea Sacramentului Iubirii,

Tu te laşi în El pierdută ca un strop de apă-n mare…

Încât Harul Său te umple tot mai tare şi mai tare!

.

Şi viaţa ta devine Liturghie neîncetată,

Un prinos de fapte bune, o ofrandă preacurată,

Consacrată prin credinţă pe-un altar interior

Şi-o cerească-mpărtăşire de viaţă tuturor

.

Iar cucernicele inimi care merg cu Tine-n rând

primească Sfânta Pâine, se trezesc spunând în gând:

– O, Marie, Tu eşti Spicul, iar Isus e Grâul sfânt

Măcinat pe lemnul Crucii ca -mi fie nutremânt

.

– Tu eşti Strugure, Marie, iar Isus e Vin ceresc:

Eu m-apropiu cu credinţă, şi cu El mă-mpărtăşesc.

– Tu eşti fagure Marie, iar Isus al Tău e Miere:

Eu o gust în toată vremea cu nespusă mângâiere.

.

Pr. Ioan Fărcaș