Expoziţia este organizată în colaborare cu Ambasada Japoniei în România, Asociația Culturală Pictor „Octavian Smigelschi” și Societatea de Avocați „Șerban și Asociații” şi poate fi vizitată în Cetatea Oradea, Palatul Princiar, etaj 1, sala 12.

De la ronini, la „Marele val”

Faţă de expoziţiile prezentate la Teatrul Naţional Bucureşti şi Muzeul Naţional Brukenthal din Sibiu, la Oradea colecţionarul George Şerban spune ca a realizat cea mai frumoasă expoziţie de stampe japoneze cu tema Kabuki. La Oradea a adus în plus povestea celor 47 de ronini – samuraii fără stăpân – o poveste care a început în 1702. Ea este ilustrată în 12 lucrări de trei mari artişti: Hokusai, Hiroshige şi Kunisada. Ele sunt însoţite de trei cărţi vechi ilustrate despre povestea roninilor cu gravuri realizate de Keisai Eisen (1790-1848) şi în plus cinci samurai realizaţi de Yoshitoshi la sfârşitul sec. XIX.

În plus, în această expoziţie se poate vedea pentru prima dată în România o lucrare originală din 1660 realizată de Moronobu, artistul care a realizat pentru prima dată stampa japoneză în Japonia. Este o lucrare în tuş negru, colorat de mână pe alocuri. Abia la 100 de ani distanţă, Masanovo a scos stampa policromă.

Pentru expoziţia de la Oradea, George Şerban a adus şi „Marele val de la Kanagawa” a lui Hokusai, o ediţie sec. XX. Hokusai a scos „Marele val” într-o serie de 1000 de lucrări din care nu se ştie exact câte au mai rămas. Originalul este foarte scump, ajungând la 900.000 de euro. Este cea mai cunoscută şi mai căutată stampă japoneză. Inclusiv Microsoft în anii ’80 a folosit-o pentru promovarea imaginii firmei.

În centrul expoziţiei sunt lucrări din sec. XVI-XVII, apoi se poate admira cea mai importantă şcoală din sec. XVIII – şcoala Torii, apoi şcolile Katsukawa şi Sharaku iar lateral sunt lucrări ale celei mai mari şcoli japoneze, Utagawa, cu cei mai importanţi artişti: Kunisada, Kuniyoshi, Hiroshige şi alţii. Mai este expus şi un artist care nu a făcut parte din nicio şcoală, Buncho, cu trei lucrări originale din 1770. În expoziţie rulează şi un film despre istoria stampei japoneze şi despre felul cum a influenţat ea marii artişti europeni.

Teatru Kabuki

În vitrine sunt expuse catalogul colecţiei Van Gogh şi catalogul stampelor lui Claude Monet, alte cataloage de gravură japoneză şi cataloage de kabuki. „Dacă veţi căuta în acest moment pe mapamond, nu veţi găsi mai mult de trei-patru expoziţii de stampe japoneze. Ele sunt foarte rare, iar teatrul Kabuki este şi mai rar. Eu, de când iubesc stampa japoneză nu am găsit mai mult de cinci cataloage de teatru Kabuki. Am adus unul aici, din 1970, din Australia. Nu am văzut niciodată o expoziţie de teatru Kabuki într-o zonă istorică. Aici avem o poveste care ţine şi de pedagogia stampei japoneze”, spune George Şerban.

Teatrul Kabuki a apărut pe la1603. Era promovat de fostele dansatoare din zona templelor budiste, care din pricina presupusei lor promiscuităţi au fost scoase din teatru, rolurile feminine fiind preluate tot de bărbaţi. Artiştii mergeau în teatru şi vedeau costumaţia actorilor, scena, realizând apoi imagini care aveau atunci şi rolul de a promova teatrul Kabuki, acum 300 de ani neexistând mijloace de comunicare. Imaginile se multiplicau şi se împrăştiau, actorii erau cunoscuţi, deveneau vedete. A fost practic o convieţuire între stampa japoneză şi teatrul Kabuki.

Lucrările din expoziţia de la Oradea sunt valoroase prin faptul că sunt realizate de artişti foarte mari, lucrările sunt originale, unele fiind şi restaurate – restaurare care costă foarte scump, în România neexistând un atelier specializat. Stampele se cumpără la licitaţii internaţionale, în principal din Statele Unite, dar şi în Europa, mai ales Londra.

Cinci luni la Oradea

George Şerban a fost atras de arta japoneză încă din anii studenţiei. Primele stampe japoneze expuse le-a văzut după anii ’90 când a început să iasă din ţară. A fost impresionat de colecţia de stampe japoneze a lui Monet, a cumpărat catalogi şi de atunci a început serios să se gândească să îşi facă propria colecţie, care astăzi numără peste 1800 de lucrări realizate de peste 60 de artişti.
„Ofer cu mare dragoste şi cu mare deschidere această expoziţie timp de cinci luni orădenilor şi turiştilor care vor trece pragul muzeului. M-aş bucura să văd reacţii, să văd interes, mă gândesc că vor veni să vadă expoziţia şi elevii de la Arte, şi studenţii… Succes să fie!”, a spus George Şerban la vernisaj.

Curatorul expoziţiei este Alexandru Chituţă: „Mă bucur că vin din nou la Oradea cu o expoziţie de stampe japoneze. Este interesantă prin faptul că este o expoziţie dintr-o colecţie privată. În România mai există expoziţii care au fost curatoriate la Muzeul Naţional de Artă al României sau la Academia Română. Muzeul Naţional Brukenthal are doar câteva lucrări primite ulterior ca donaţie. Stampa japoneză în general în România este colecţionată mai recent. Avem bucuria pentru prima dată în România să avem o stampă japoneză de la 1660. Prin această expoziţie intraţi într-o altă cultură. Este un eveniment inedit, nu doar pentru Oradea cât pentru vestul ţării”. Lucrările din expoziţie pot fi admirate într-un frumos album realizat într-o prezentare grafică deosebită, şi care poate fi achiziţionat la intrarea în muzeu.

La finalul vernisajului, muzeograful Diana Iancu a înmânat colecţionarului George Şerban din partea Muzeului oraşului Oradea, reprezentat de managerul Angela Lupşea, diploma care îi conferă titlul de „Ambasador al artei contemporane”, pentru toată contribuţia adusă prin expoziţiile şi donaţiile făcute pentru Muzeul oraşului Oradea – Complex Cultural.

Expoziţia „Kabuki. Stampe japoneze. Ukiyo – e – Japonese theatre prints” poate fi vizitată până în 31 martie 2021.

Sursa.www.bihon.ro