Mărturia personală este mai grăitoare decât cuvintele: papa Francisc, la „Sfânta Marta”

„În acel timp, toţi vameşii şi păcătoşii se apropiau de Isus, ca să-l asculte. Fariseii şi cărturarii însă murmurau spunând: „Acesta îi primeşte pe păcătoşi şi mănâncă cu ei”. Atunci le-a spus această parabolă: „Care om dintre voi, având o sută de oi şi pierzând una dintre ele, nu le lasă pe cele nouăzeci şi nouă în pustiu şi umblă după cea pierdută până când o găseşte? Iar când o găseşte, o pune pe umerii săi bucurându-se şi, venind acasă, îi cheamă pe prieteni şi pe vecini, spunându-le: «Bucuraţi-vă împreună cu mine, pentru că mi-am găsit oaia pierdută!» Vă spun că, tot aşa, va fi mai mare bucurie în cer pentru un păcătos care se converteşte decât pentru nouăzeci şi nouă de drepţi care nu au nevoie de convertire. Sau care femeie, având zece drahme, dacă pierde una dintre ele, nu aprinde lumina şi mătură casa şi caută cu grijă până o găseşte? Iar când o găseşte, îşi cheamă prietenele şi vecinele, spunându-le: «Bucuraţi-vă împreună cu mine, pentru că am găsit drahma pe care o pierdusem!» Tot aşa, vă spun, va fi mai mare bucurie înaintea îngerilor lui Dumnezeu pentru un păcătos care se converteşte”. (Lc 15, 1-10)

Papa Francisc la Sfânta Liturghie din 8 noiembrie 2018

Cetatea Vaticanului – A. Mărtinaş

8 noiembrie 2018 – Vatican News. Parabola oii pierdute, relatată de Evanghelia liturgiei zilei, după sfântul Luca, capitolul 15, s-a aflat în centrul omiliei rostită de papa Francisc la Sfânta Liturghie de joi, 8 noiembrie a.c., concelebrată cu episcopii romano-catolici și greco-catolici din țară, împreună cu episcopul diecezei de Chișinău, în capela Casei Sfânta Marta, din Vatican. Episcopii catolici din România se află la Roma, în perioada 5-10 noiembrie a.c., în vizita apostolică „ad Limina Apostolorum”.

Evidenţiind modalitatea în care Isus proclamă milostivirea – prin propria mărturie – pontiful s-a oprit asupra reacţiei suscitată în rândul fariseilor şi a cărturarilor care, în loc să vadă intenţia lui Isus de a-i converti pe păcătoşi, încep să murmure, să facă comentarii negative, să spună: „Acesta îi primeşte pe păcătoşi şi mănâncă cu ei”, şi astfel, prin acest mod strâmb de a interpreta, urmăresc să distrugă mărturia dată de Isus.

Papa Francisc: «A da mărturie înseamnă să întrerupi un obicei, un mod de a fi, să-l îmbunătăţeşti, să-l schimbi în bine. De aceea, Biserica merge înainte continuând să dea mărturie. Ceea ce atrage este mărturia şi nu cuvintele care, da, ajută, însă mărturia este cea care atrage şi face să crească Biserica. Isus dă mărturie. [Am putea spune n.n.] că este o modalitate cu totul nouă dar, de fapt, nu este fără precedent, pentru că milostivirea lui Dumnezeu exista şi în Vechiul Testament. Aceşti cărturari nu au înţeles niciodată ce înseamnă: ‘Milă voiesc iar nu jertfă’.  Studiau despre milostivire, dar nu înţelegeau ce însemna. Dar Isus, prin modul său de a acţiona, proclama această milostivire dând mărturie directă.»

Murmurarea este, pentru noi, ca pâinea cea de toate zilele, atât la nivel personal cât şi la nivel familial, parohial, diecezan, social, a observat pontiful, explicând că logica fariseilor este o logică a calculării, potrivit căreia mai bine să nu expui riscului cele 99 de oi pentru a salva una; mai bine să nu rişti, să nu te murdăreşti mergând în căutarea celor rătăciţi.

Papa Francisc: «Și în dieceză? Luptele interne din dieceze? Sunt lupte despre care aţi auzit, care există şi în politică, iar acesta nu este un lucru bun. Când un guvern nu este onest, încearcă să-i împroaşte pe adversari murmurând împotriva lor, defăimându-i, calomniindu-i.»

Şi, adresându-se episcopilor di România prezenţi la Sfânta Liturghie, papa a spus:  «Iar voi, care cunoaşteţi bine guvernele dictatoriale pentru că aţi trăit această realitate, ştiţi cum se comportă un regim dictatorial. Mai întâi, printr-o lege, pune stăpânire pe mijloacele de comunicare şi apoi începe să murmure, să-i umilească pe toți cei care reprezintă un pericol pentru guvern».

«Murmurarea», a mai spus pontiful, «este pâinea noastră zilnică, atât pe plan personal, familial, parohial, diecezan, social», explicând că logica fariseilor este o logică a evaluării, potrivit căreia mai bine să nu expui riscului cele 99 de oi pentru a salva una; mai bine să nu rişti, să nu te murdăreşti mergând în căutarea celor rătăciţi.

Papa Francisc: «”Să uităm de oaia rătăcită, pentru că la bilanţ nu i se va observa lipsa, şi să ne ocupăm de celelalte: însă, aceasta este logica fariseică, a cărturarilor.  „Care om dintre voi…”, este întrebarea lui Isus la începutul parabolei. Însă fariseii şi cărturarii aleg să facă contrariul, aleg să nu meargă în căutarea păcătoşilor, a vameşilor şi, gândindu-se că este riscant să se compromită cu astfel de persoane, îşi spun: „Să ni-i păstrăm pe ai noştri.» Isus este inteligent în a le pune întrebarea; intră în cazuistica lor, dar îi lasă într-o poziție diferită de cea corectă. „Care dintre voi?”. Însă nimeni nu spune: „Da, este adevărat”, ci toţi spun: „Nu, eu nu aș face acest lucru”. Și pentru aceasta, ei sunt incapabili de a ierta, de a fi milostivi, de a primi.»

Sursa: https://www.vaticannews.va