De Andrea Tornielli

Avorturi selective comparate cu practicile nazistilor, chiar daca sunt facute astazi "cu manusi albe". Familia imagine a lui Dumnezeu, cea formata din casatoria dintre un barbat si o femeie. Cuvintele puternice rostite liber de papa Francisc primind Forumul Asociatiilor Familiale au fost obiect de stiri provocând diferite reactii. Apare în mod sincer instrumentala si chiar rizibila reactia celor care se bucura tare pentru ca "în sfârsit" Bergoglio s-ar fi adaptat la anumite standarde cu privire la temele etice. Poate ca este o observatie buna pentru vreun titlu de ziar, dar care poate sa fie facuta numai de cel care uita sau se preface ca uita cuvintele publice pe care papa argentinian le-a dedicat acestor teme înca de la începutul pontificatului.

Un cuvânt clar si definitiv Francisc îl pusese negru pe alb înca de la început în exortatia apostolica Evangelii gaudium, documentul programatic al pontificatului sau, care la paragraful 214, cu privire la avort, afirma: "Tocmai pentru ca este o problema care are de-a face cu coerenta interna a mesajului nostru despre valoarea persoanei umane, nu trebuie sa se astepte ca Biserica sa schimbe pozitia sa cu privire la aceasta problema. Vreau sa fiu foarte cinstit în aceasta privinta. Aceasta nu este o tema supusa la presupuse reforme sau la «modernizari». Nu este progresist a pretinde sa se rezolve problemele eliminând o viata umana. Însa este adevarat si ca am facut putin pentru a însoti în mod corespunzator femeile care se afla în situatii foarte dure, unde avortul li se prezinta lor ca o solutie rapida la nelinistile lor profunde, îndeosebi atunci când viata care creste în ele a aparut ca o consecinta a unei violente sau într-un context de saracie extrema. Cine poate sa nu înteleaga aceste situatii asa de dureroase?".

Cuvintele despre "colonizarile ideologice" dedicate în mod deosebit avortului si ideologiei gender, prezentate ca forme culturale impuse tarilor sarace, sunt datate în ianuarie 2015 si au fost de mai multe ori repetate, aprofundate, elaborate. În februarie 2016, dialogând cu jurnalistii în zborul de întoarcere din Mexic, Francisc a spus ca "avortul nu este un rau minor, este o crima, înseamna a elimina, este ceea ce face mafia", facând asadar o comparatie dramatica între uciderea copiilor în sânul matern si macelurile criminalitatii organizate.

Încheind Jubileul extraordinar al Milostivirii, cu scrisoarea Misericordia et misera (noiembrie 2016), papa a decis sa extinda definitiv la toti preotii posibilitatea de a dezlega pacatul de avort. Reafirmând cu mare claritate ca aceasta decizie, care are ca scop sa faca mult mai mare numarul duhovnicilor disponibili pentru asta, nu însemna în niciun fel diminuarea gravitatii avortului, Francisc afirma: "As vrea sa reafirm cu toate fortele mele ca avortul este un pacat grav, pentru ca pune capat unei vieti nevinovate. Totusi, cu aceeasi forta pot si trebuie sa afirm ca nu exista niciun pacat la care milostivirea lui Dumnezeu nu poate sa ajunga si sa distruga atunci când gaseste o inima caita care cere sa se reconcilieze cu Tatal. De aceea, fiecare preot sa devina calauza, sprijin si întarire în a-i însoti pe penitenti în acest drum de reconciliere speciala".

La 21 noiembrie 2017, în omilia de la "Sfânta Marta" a vorbit despre o "radacina perversa" din care porneste "drumul colonizarilor culturale care ajung sa-i persecute si pe credinciosi". "Înainte, da, era pacat, nu puteau sa fie ucisi copiii; dar astazi se poate, nu este atâta problema, este o noutate perversa". Vorbea despre avort în general, nu numai despre cel selectiv. Ieri, adauga el, cu o referinta implicita la gender, "diferentele erau clare, asa cum a facut Dumnezeu, creatia era respectata; însa astazi suntem un pic moderni… tu faci… tu întelegi… lucrurile nu sunt atât de diferite… si se face un amestec de lucruri".

La 17 martie 2018, în timpul omiliei pe platoul din fata sanctuarului dedicat lui Padre Pio de Pietrelcina la San Giovanni Rotondo, Francisc a vorbit despre avortul selectiv. "Cine se îngrijeste de cei mici este de partea lui Dumnezeu – explica Francisc – si învinge cultura rebutului, care, dimpotriva, îi iubeste pe cei puternici si îi considera inutili pe cei saraci. Cel care-i prefera pe cei mici proclama o profetie de viata împotriva profetilor de moarte din orice timp". Si cei "de astazi – denunta vorbind liber – care rebuteaza oamenii, copiii, batrânii, pentru ca nu sunt de folos". Pontiful a amintit ca la scoala "ne învatau istoria spartanilor. Pe mine m-a lovit mereu ceea ce ne spunea profesoara, ca atunci când se nastea un baiat sau o fetita cu malformatii, îl duceau pe vârful muntelui si-l aruncau jos. Pentru ca sa nu existe acesti micuti". "Noi copiii spuneam: «dar câta cruzime» – a adaugat el -. Frati si surori, noi facem acelasi lucru. Cu mai multa cruzime, cu mai multa stiinta. Ceea ce nu foloseste, ceea ce nu produce, trebuie rebutat: aceasta este cultura rebutului. Cei mici nu sunt voiti astazi. Pentru aceasta Isus este lasat deoparte".

La 30 mai 2018, vorbind medicilor catolici, îi invita sa se angajeze în "discutii care se refera la legislatiile despre teme etice sensibile, ca de exemplu întreruperea sarcinii, sfârsitul vietii si medicina genetica". Cerându-le sa apere "libertatea de constiinta, a medicilor si a tuturor lucratorilor sanitari. Nu este acceptabil ca rolul vostru sa fie redus la acela de simplu executant al vointei bolnavului sau al exigentelor sistemului sanitar în care lucrati".

Sunt numai câteva dintre exemplele pe care este posibil sa le gasim. Cuvinte, expresii, comparatii si exemple care prin duritate nu au precedente în ultimele pontificate. Astfel, sâmbata 16 iunie, vorbind liber cu Forumul Asociatiilor Familiale, dupa ce s-a oprit asupra frumusetii vietii familiale, a iubirii dintre soti, a dificultatilor vietii de cuplu, a necesitatii de a se pregati bine pentru casatorie, papa a facut o aluzie la avortul selectiv si la familie "imagine a lui Dumnezeu".

"Copiii sunt darul cel mai mare. Copiii care se primesc asa cum vin, cum îi trimite Dumnezeu, cum permite Dumnezeu – chiar daca uneori sunt bolnavi. Am auzit spunându-se ca este la moda – sau macar este obisnuit – ca atunci când în primele luni de sarcina se fac studii pentru a vedea daca pruncul nu se simte bine sau vine cu ceva, prima oferta este: «scapam de el?». Uciderea pruncilor: pentru a avea o viata linistita se elimina un nevinovat".

Si a continuat: "Când eram copil, profesoara ne preda istorie si ne spunea ce faceau spartanii când se nastea un copil cu malformatii: îl duceau pe munte si îl aruncau jos, pentru a avea grija de «puritatea rasei». Si noi ramâneam uluiti: «Dar cum, cum se poate face asta, sarmanii copii!». Era o atrocitate. Astazi facem acelasi lucru. Voi v-ati întrebat pentru ce nu se vad pitici pe strada? Pentru ca protocolul atâtor medici – atâtor, nu al tuturor – spune: «Vine rau?». O spun cu durere. Secolul trecut toata lumea s-a scandalizat pentru ceea ce faceau nazistii pentru a se îngriji de puritatea rasei. Astazi facem acelasi lucru, dar cu manusi albe".

Si cu privire la familie, a afirmat: "Astazi – îmi provoaca rau s-o spun – se vorbeste despre familii «diversificate», despre diferite tipuri de familie. Da, este adevarat: familie este un cuvânt analog, pentru ca se spune si «familia» stelelor, «familia» animalelor… este un cuvânt analogic. Dar familia umana ca imagine a lui Dumnezeu este una singura, cea între barbat si femeie. Este una singura. Se poate întâmpla sa nu fie credinciosi, dar daca se iubesc si se unesc în casatorie sunt dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, chiar daca nu cred".

Dupa cum se vede, nu Francisc s-a schimbat.

(Dupa Vatican Insider, 17 iunie 2018)

Traducere de pr. Mihai Patrascu

Sursa: http://www.ercis.ro