„Papa Francisc a subliniat faptul ca a avea Sfânta Liturghie centrata în jurul altarului le aminteste credinciosilor ca Crucea este primul altar crestin pe care Cristos a oferit jertfa vietii Sale. În timpul Liturghiei Euharistice, Biserica foloseste diferite semne pentru a face „prezenta încontinuu Jertfa Noului Legamânt sigilat de Isus pe altarul Crucii”, a spus Pontiful în cadrul audientei generale de miercuri, 28 februarie 2018. „Când ne apropiem de altar pentru a celebra Liturghia, amintirea noastra merge la altarul Crucii, unde a fost adusa prima jertfa”.
Papa Francisc le-a vorbit pelerinilor care au participat la audienta sa generala, care în aceasta saptamâna au fost împartiti în doua grupuri, din cauza temperaturilor scazute din Roma – grupul principal s-a aflat în Aula Paul al VI-lea din Vatican, în timp ce aceia care nu au mai încaput în Aula au urmarit audienta din interiorul Bazilicii San Pietro si nu din Piata San Pietro. Pontiful s-a concentrat asupra Liturghiei Euharistice, ca parte a seriei sale de cateheze despre Liturghie, aratând ca preotul imita anumite gesturi pe care Isus le-a facut la Cina cea de Taina: pregatirea darurilor, Rugaciunea Euharistica, frângerea pâinii si Împartasirea.
În timpul pregatirii darurilor, Sfântul Parinte a spus ca membrii comunitatii trebuie sa aduca pâinea si vinul la preot „pentru ca ei semnifica ofranda spirituala a Bisericii adunate acolo pentru Euharistie”. „Desi astazi credinciosii nu mai aduc, ca odinioara, propria pâine si vin destinate pentru liturgie, totusi ritul prezentarii acestor daruri pastreaza valoarea si semnificatia sa spirituala”. În Liturghiile de hirotonire a preotilor, Episcopul da noului preot pâinea si vinul, spunând: „Primeste darul poporului sfânt pentru jertfa euharistica”. „Asadar, în semnele pâinii si vinului, poporul credincios pune propria ofranda în mâinile preotului, care o depune pe altarul sau masa Domnului”.
„În ‘rodul pamântului si al muncii oamenilor’ este oferita prin urmare angajarea credinciosilor de a face din ei însisi, ascultatori fata de Cuvântul divin, o ‘jertfa placuta lui Dumnezeu Tatal Atotputernicul’, ‘pentru binele întregii Sale Sfinte Biserici’. Astfel, ‘viata credinciosilor, suferinta lor, rugaciunea lor, munca lor, sunt unite cu cele ale lui Cristos si cu oferirea Sa totala, si în acest mod capata o valoare noua”. În timp ce ofranda noastra este mica, „Cristos are nevoie de acest putin – asa cum s-a întâmplat la înmultirea pâinilor – pentru a-l transforma în darul euharistic care ne hraneste si ne uneste pe toti în Trupul Sau, Biserica”.
O imagine concreta a rugaciunii si a ofrandelor aduse în timpul Liturghiei este folosirea tamâii, a spus Papa, aratând ca fumul parfumat simbolizeaza aceste daruri înaltându-se spre cer. „A tamâia ofrandele, asa cum se face în zilele de sarbatoare, a tamâia crucea, altarul, preotul si poporul sacerdotal manifesta în mod vizibil legatura de oferire care uneste toate aceste realitati cu jertfa lui Cristos. Si sa nu uitam: altarul este Cristos, dar mereu cu referinta la primul altar care este Crucea, si pe altarul care este Cristos aducem putinul darurilor noastre, pâinea si vinul care dupa aceea vor deveni atât de mult: însusi Isus care ni se da noua.”
Papa Francisc a mai aratat ca dupa asezarea pâinii si a vinului pe altar, celebrantul îi cere lui Dumnezeu sa accepte darurile pe care Biserica le-a adus, „invocând rodul schimbului minunat între saracia noastra si bogatia Sa. În pâine si în vin îi prezentam ofranda vietii noastre, pentru ca sa fie transformata de Duhul Sfânt în jertfa lui Cristos si sa devina cu El o singura ofranda spirituala placuta Tatalui. În timp ce se încheie astfel pregatirea darurilor, ne dispunem pentru Rugaciunea euharistica. Spiritualitatea daruirii de sine, pe care ne-o învata acest moment al Liturghiei, sa poata lumina zilele noastre, relatiile cu ceilalti, lucrurile pe care le facem, suferintele pe care le întâlnim, ajutându-ne sa construim cetatea pamânteasca în lumina Evangheliei”.
Sursa: http://www.catholica.ro