„A toata faptura Ziditorule, Cel Ce timpurile si anii ai pus întru puterea Ta, binecuvânteaza cununa anului bunatatii Tale, Doamne, pazind în pace poporul si tara aceasta, pentru rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu si ne mântuieste pe noi”.

În ritul bizantin anul bisericesc începe, nu la 1 ianuarie cum s-ar crede, ci la 1 septembrie. Trebuie spus ca începutul anului bisericesc nu echivaleaza cu începutul anului liturgic. Acesta din urma începe la Pasti. Începutul anului bisericesc marcheaza începutul ciclului mineal (din Minei) sau al sarbatorilor cu data fixa. Prima mare sarbatoare a anului bisericesc este Nasterea Maicii Domnului iar ultima mare sarbatoare este Adormirea Maicii Domnului. Potrivit traditiei mostenita din Legea Veche, în prima zi a lunii Tishrí (septembrie) a început creatia lumii.
Semnificativ este faptul ca în ziua a 8-a crestinii sarbatoresc Nasterea Maicii Domnului, care prin simbolismul „zilei a 8-a” indica noua creatie în Hristos, care se face ascultatoare prin Noua Eva (Maria). Ziua a 8-a este legata de ziua duminicii, ziua fara de apus a veacului ce va sa vina, anticipata la fiecare Liturghie. Astfel, praznuirea Nasterii Maicii Sfinte, figura si simbol al Bisericii în ziua a 8-a a anului bisericesc, înseamna nasterea noastra în Împaratia cerurilor, deja prezenta, dar nu înca deplin vizibila. Sfintii, în frunte cu Maica Domnului, pe care îi vor sarbatori de-a lungul anului bisericesc, sunt fratii nostri care au facut prezenta în viata si fiinta lor viata cea noua a noii creatii.
Traditia mai leaga ziua de 1 septembrie de începutul activitatii publice a Mântuitorului. Tot în prima zi din luna septembrie, evreii aveau zi de odihna si aduceau Domnului ardere de tot. Mai existau si alte motive pentru care evreii serbau în mod deosebit luna septembrie. În aceasta luna, apele potopului au scazut si corabia lui Noe s-a oprit pe Muntele Ararat; Moise a coborât de pe Sinai cu tablele Legii; s-a început construirea cortului Domnului. Toate aceste semnificatii din traditia iudaica au fost reinterpretate de Biserica în cheie cristologica. Astfel sfârsitul Potopului face trimitere la noua creatie în Hristos prin apele curatitoare ale Botezului; coborârea lui Moise de pe munte si aratarea tablelor Legii corespunde Întruparii Fiului lui Dumnezeu si aratarii poruncii celei noi a iubirii, iar construirii cortului lui Dumnezeu îi corespunde Nasterii Bisericii însufletite a Fecioarei si a Trupului Bisericii.
În ritul roman, anul bisericesc începe cu prima duminica din Advent, adica duminica cea mai apropiata de 30 noiembrie, deci cu aproximativ patru saptamâni înainte de Craciun.
Binecuvânteaza Doamne, cununa anului bunatatii Tale!
Sursa: http://www.liturgica.ro