„230 de ani înseamna istorie si înseamna traditie pentru învatamântul oradean, pentru învatamântul pedagogic. În 1784-1785 începe functionarea sistematica recunoscuta de guvern a Scolii Normale Române Greco-Catolice Unite de învatatori.
Traditia înseamna o suma de valori, o experienta comunitara, în mijlocul careia ne nastem si de la care plecam, chiar atunci când inovam.
Putem lega traditia de educatie, de credinta, de cultura si tehnica, de toate domeniile vietii, de noi însine, care, astfel, trebuie sa devenim responsabili pentru valorile pe care le cream si le transmitem celor care ne vor urma.
Scolile românesti confesionale din Transilvania au avut, la început de secol al XVIII- lea, responsabilitatea supravietuirii natiunii române, a viitorului sau. Prin ele, românii transilvaneni, chiar daca faceau eforturi deosebite, spre a le sustine, aveau speranta viitorului natiunii.
Prin unirea cu Roma a Bisericii Române din Transilvania, românii de aici au avut acces la cultura si scolile apusene, iar preotii lor au fost educati la Roma, în limba latina, si nu la Tarigrad, în limba slavona. Episcopul greco-catolic Inochentie Micu, o personalitate emblematica pentru întreaga noastra natiune, a luptat pâna la moarte pentru drepturile tuturor românilor din Transilvania, indiferent de confesiune.
Prin studiile facute la Roma si prin accesul la cultura latina, dascalii români greco-catolici au avut revelatia originilor noastre latine, origini pe care le-au dovedit în multe studii si lucrari de specialitate. Astfel ia nastere “Scoala Ardeleana”, lumina care provoaca desteptarea constiintei nationale la români.
Scoala Ardeleana a definit constiinta nationala româna: originea – daco-romana, limba – de origine latina, alfabetul – latin, numele – Român, tricolorul – cele trei provincii românesti. Fruntasi ai acestei Scoli ca: Samuil Micu, Gheorghe Sincai, Petru Maior. au fost, cu totii, greco-catolici.
Nimeni pâna la acesti mari dascali ai Scolii Ardelene nu a evidentiat atât de clar originea noastra latina. Si nimeni nu ne-a identificat atât de bine ca popor. De aceea, poporul român nu trebuie sa uite si nici sa minimalizeze rolul fundamental jucat de greco-catolicism în istoria României.
La începutul secolului al XIX-lea, Gheorghe Lazar si Gheorghe Asachi, puternic influentati de Scoala Ardeleana, au înfiintat primele scoli publice românesti de învatamânt sistematic în Muntenia, respectiv în Moldova, cu profesori formati la Scoala Ardeleana. Este demn de remarcat ca învatamântul românesc din Principate s-a dezvoltat mai târziu, cu contributia profesorilor formati în spiritul Scolii Ardelene.
Greco-catolicismul a dat României o lista impresionanta de personalitati culturale si religioase: Inochentie Micu, Samuil Micu, Gheorghe Sincai, Petru Maior, Gh. Baritiu, Timotei Cipariu, Andrei Muresanu, Ioan Ratiu, Gh. Pop de Basesti, Vasile Lucaciu, George Cosbuc, Liviu Rebreanu, Ion Agârbiceanu, Iuliu Maniu, Iuliu Hossu, Corneliu Coposu.
Ion C. Bratianu (1821-1891) marele nostru om de Stat, de mai multe ori prim-ministru, participant la Revolutia din Tara Româneasca în 1848, declara în Parlamentul Romaniei, la 4 Decembrie 1881: "Si trebuie sa stiti ca descoperirea noastra nationala ne-a venit de dincolo, de peste Carpati, prin acei români care au fost trimisi la Roma, unde au învatat sa fie români!"
Nicolae Iorga: "…Nu de aici putea sa vie acea lumina de care aveam noi nevoie pentru a capata constiinta despre noi si a ne ridica din umilinta… Nota rationala a început sa se faca auzita când spiritul cel nou a patruns biruitor si aici, acel spirit nou pe care-l predicasera întâia oara «ereticii» de peste munti." (Istoria Literaturii Române în sec. XVIII, 1901).
Biserica româneasca ortodoxa, alaturi de cea greco-catolica, si-a luat si ea sarcina de a organiza si îndruma învatamântul românesc din Transilvania. Astfel, la începutul ultimului deceniu al secolului al 19-lea, functionau ,,3083 de scoli primare, patru scoli civile, cinci scoli secundare, sapte scoli normale (preparandii pentru învatatori) si sapte seminarii pentru preoti.”
Liceul Teologic Greco-Catolic „Iuliu Maniu” este scoala a carei misiune se înscrie între traditie, actualitate si perspective. Cu o mostenire atât de valoroasa, se obliga sa promoveze o educatie de calitate , care sa faca cinste înaintasilor si care, la rândul ei , sa devina istorie..
Inspectoratul Scolar Judetean Bihor ureaza personalului didactic si nedidactic, elevilor, conducerii Liceului „La multi ani”, cu satisfactii profesionale si responsabilitate asumata!

Inspector Scolar General