Împreuna în Cristos, în Anul credintei
A 15-a întâlnire a episcopilor catolici de rit oriental
Zagreb-Križevci, Croatia, 22-25 noiembrie 2012
Întâlnirea anuala a episcopilor catolici orientali din Europa a reunit în acest an la Zagreb-Križevci, Croatia, la invitatia episcopului de Križevci, PS Nikola Kekic, circa 60 de participanti, episcopi si experti, sub patronajul Consiliului Conferintelor Episcopale din Europa (CCEE). Ca subiect principal al lucrarilor, episcopii au aprofundat tema contributiei specifice a Bisericilor catolice de rit oriental la misiunea comuna si universala a Bisericii, în lumina Conciliului Vatican II, a Noii Evanghelizarii si a Anului Credintei. În timpul lucrarilor episcopii au vrut sa multumeasca Sfântului Parinte pentru continuul sau sprijin acordat în vederea cunoasterii si aprecierii traditiei liturgice, teologice si culturale a Bisericilor orientale catolice, ca bogatiei spirituala a întregii Biserici.
Întâlinirea anuala a episcopilor catolici de rit oriental în capitala croata s-a deschis cu celebrarea Sfintei Liturghii în rit latin, avându-l ca celebrant principal pe cardinalul Josip Bozanic, arhiepiscop de Zagreb, cu participarea nuntiului apostolic în Croatia, ES Alessandro D’Errico. “Prin aceasta vrem sa demonstram Biserica Una, Sfânta, Catolica si Apostolica, capul ei fiind pe Papa de la Roma”, a reamintit PS Nicola Kekic, episcop de Križevci, gazda întâlnirii. Legatura care uneste Croatia cu celelalte traditii orientale ale Europei a fost accentuata prin folosirea, în partea centrala a liturghiei, a limbii antice croato-glagolitice, o forma de croata veche, înrudita cu cel mai vechi alfabet slav, creat de sfintii frati misionari, Chiril si Metodiu, care, de-a lungul secolului al IX-lea, au avut un rol important în opera de evanghelizare a popoarelor slave.
Biserica greco-catolica de Križevci
Întâlnirea s-a desfasurat în Croatia celebrând astfel 400 de ani de la unirea Bisericii greco-catolice croate cu sediul apostolic din Roma, consfintita si cunoscuta ca uniunea de la Marca.
Eparhia de Križevci este arondata arhidiecezei de Zagreb. Sediul eparhiei este orasul Križevci (circa 40 de km de Zagreb), unde se afla catedrala “Sfânta Treime”. Teritoriul sau este compus din 44 de parohii. Într-o vreme avea jurisdictie asupra unor teritorii din Jugoslavia (Croatia, Serbia, Macedonia si Bosnia-Hertegovina). Dupa formarea republicilor independente din cea care a fost Jugoslavia, în 2001 a fost fondat un exarhat apostolic separat pentru greco-catolicii din Macedonia; în 2002 a fost creat un alt exarhat cu jurisdictie asupra Serbiei si Muntenegrului. Astazi, jurisdictia episcopului de Križevci se extinde asupra greco-catolicilor din Croatia, Bosnia-Hertegovina si Slovenia. Este vorba despre trei natiuni cu trei popoare (croati, ucraineni si ruteni), corespunzator a trei traditii: cea croata, cea ucraineana si cea de Muncaci. Eparhia este constituita din circa 22.000 de credinciosi.
La începutul lucrarilor, cardinalul Péter Erdo, presedintele Consiliului Conferintelor Episcopale din Europa (CCEE), organismul episcopal continental care patroneaza de ani de zile reuniunea, într-un mesaj adresat participantilor a reamintit importanta unor astfel de întâlniri “pentru ca acestea sa continue sa se desfasoare ca loc de comuniune si de marturisire a credintei” si a subliniat efortul comun pentru ca traditiile Bisericilor catolice de rit oriental “sa fie mai cunoscute si iubite de catre credinciosi si de tot clerul din lumea întreaga”.
Contributia parintilor conciliari orientali la Conciliului Vatican II
În anul în care Biserica aniverseaza 50 de ani de la deschiderea Conciliului Vatican II, participantii, ajutati de PS Dimitrios Salachas, exarh apostolic pentru catolici de rit bizantin din Grecia, si-au pus întrebari asupra contributiei parintilor conciliari orientali la Conciliu. Din 2200 de parinti sinodali, mai mult de 200 erau episcopi catolici orientali. Contributia lor a fost vasta, atât în faza pregatitoare, cât si la discutarea si redactarea a numeroase documente conciliare, reperabila însa mai ales în doua decrete Orientalium Ecclesiarum, despre natura si misiunea Bisericilor Orientale, si Unitatis Redintegratio, documentul despre dialogul cu celelalte biserici crestine: ambele documente fiind inspirate din constitutia dogmatica Lumen Gentium (unul dintre cele 4 documente de baza al reînnoirii Bisericii Catolice din secolul al XX-lea, care este si fundamentul Codului canoanelor Bisericilor orientale).
La Zagreb, episcopii catolici orientali au reflectat asupra aplicarii indicatiilor conciliare în respectivele Biserici si asupra directivelor care reglementeaza raportul dintre Biserica de rit latin si Bisericile catolice orientale.
Ce aplicatie îsi gaseste astazi în Biserica Catolica reflectia despre originea apostolica a Bisericilor orientale si a Bisericilor Patriarhale în particular (conf. Lumen Gentium)? Ce rol au Bisericile Orientale în dialogul ecumenic, în special cu Bisericile ortodoxe (conf. Unitatis Redintegratio) Si cum se expliciteaza astazi în Europa solicitudinea pastorala a episcopilor de rit latin care primesc în diecezele lor comunitati din ce în ce mai mari de credinciosi de rit oriental? Care este rolul Bisericilor orientale în diaspora? Pe scurt, episcopii catolici prezenti în capitala croata s-au întrebat care este rolul bisericilor orientale în catolicitatea (universalitatea) Bisericii, la 50 de ani de la Conciliu, si cum poate fi mai bine evidentiata aceasta contributie, constienti fiind de faptul ca exista o anumita ignoranta, în însasi Biserica catolica, referitoare la traditiile liturgice, teologice si culturale ale Bisericilor orientale.
Legislatia Bisericilor orientale de dupa Conciliul Vatican II
Contributia IPS Cyril Vasil’, secretar al Congregatiei pentru Bisericile orientale a fost apreciata în mod particular. El a reparcurs în linii mari procesul ce a dus la realizarea Codului canoanelor Bisericilor orientale, publicat în anul 1990, oprindu-si atentia si asupra Bisericilor orientale în documentele succesive.
Codul constituie un unicat în istoria Bisericii. Pentru prima data Bisericile orientale au un corp de norme bazat pe canoanele antice si promulgat de Suveranul Pontif. Codul este fructul unei munci intense de adunare a izvoarelor, sau a legislatiilor fiecaror Biserici orientale, si de un lung proces de reflectie ce dusese la o prima forma de cod, care nu a fost publicat, deoarece s-a preferat sa se astepte rezultatele aduse de iminentul Conciliu Vatican II. În 1972, idea unui cod specific pentru Bisericile orientale este reluata instituindu-se o comisie speciala cu datoria de a elabora anumite directive pentru realizarea viitorului cod. Aceste linii, împreuna cu Codul canoanelor Bisericilor orientale, au devenit si puncte de referinta pentru anumite documente post-conciliare, în special cele cu privire la dimensiunea ecumenica sau la pastorala emigrantilor.
Pe parcursul întâlnirii, adunarea a dorit sa-si arate multumirea IPS Vasil’ si Congregatiei pentru Bisericile orientale, pentru delicata sarcina de a avea grija ca Biserica sa-si exprime în cel mai bun mod catolicitatea în misiunea anuntarii Evangheliei chiar si înaintea dificultatilor ce pot aparea din convietuirea variilor traditii bisericesti si rituri în acelasi teritoriu.
Sinodul despre Noua Evanghelizare si Bisericile catolice orientale
Episcopul de Oradea-Mare (România), PS Virgil Bercea, care a participat la ultimul Sinod al episcopilor despre noua evanghelizare, a împartasit participantilor experienta sa personala sinodala punând în lumina contributia parintilor sinodali orientali la discutie. Sinodul din luna octombrie a fost un moment de discernamânt comunitar având ca scop descoperira stimulilor potriviti pentru a raspunde provocarii propovaduirii lui Cristos în contextul socio-cultural actual. Contributia specifica noii evanghelizari a Bisericilor orientale, trebuie sa fie înainte de toate fidela modelului de evanghelizare folosit de Sfintii Chiril si Metodiu, caracterizat de o propovaduire a Evangheliei inspirata si alimentata de o spiritualitate puternica, de liturgia în limba poporului si de fidelitatea fata de Suveranul Pontif. La acest model se adauga marturia si martiriul multor episcopi, preoti si credinciosi laici care se prezinta astazi ca un dar în fata crizei antropologice care adesea îl face pe omul modern incapabil sa se justifice atât pe sine însusi cât si orientarea propriei existente. De asemenea, Bisericile orientale catolice se confrunta cu aceste fenomene globale, mai ales pentru ca multi dintre credinciosii acestora, emigranti, stârnesc problematici pastorale noi care necesita la rândul lor solutii adecvate si originale.
Catehismul Bisericii greco-catolice ucrainiene
În cadrul întâlnirii, PF Svjatoslav Shevchuk, arhiepiscopul major al Bisericii greco-catolice ucrainiene, a prezentat catehismul “Cristos Pastele nostru”, o carte prin care Biserica propune învatatura sa despre credinta si morala. Este pentru prima data în istoria Bisericii greco-catolice ucrainiene când aceasta se bucura de un catehism propriu. Catehismul este fructul unei munci de zece ani care a implicat întreaga Biserica greco-catolica ucraineana. Este vorba de un raspuns la însasi invitatia Catehismului Bisericii Catolice, care celebreaza cea de-a 20-a aniversare de la publicare, si care confera bisericilor locale posibilitatea de a se înzestra cu un catehism adecvat propriilor exigente si realitati locale. Pentru Preafericirea Sa, îndatorirea catehismului recent realizat este aceea de a ajuta pe credinciosii greco-catolici ucrainieni sa cunoasca mai bine credinsa în Cristos, implementând-o mai profund în propria viata, de a pastra si dezvolta traditia crestina a Sfântului Vladimir, de a marturisi legatura dintre traditia crestina din Kiev si crestinismul universal (catolic), si de asemenea de a-i reinnoi si întari pe credinciosii greco-catolici ucrainieni în credinta, în traditia orientala catolica si în unitate. Catehismul a fost tradus în limbile rusa si engleza.
Sâmbata, 24 noiembrie, participatii s-au întâlnit într-o audienta privata, cu presedintele republicii Croate Ivo Josipovic, care a evidentiat contributia Bisericii greco-catolice croate în viata actualei societati croate. Dupa amiaza au facut un pelerinaj la Sanctuarul “Maica Domnului” din Marija Bistrica.
Lucrarile s-au încheiat duminica, 25 noiembrie a.c. cu celebrarea Sfintei Liturghii în Catedrala greco-catolica “Sfânta Treime” din Križevci, transmisa în direct de televiziunea nationala croata.
Lucrarile s-au desfasurat într-un climat de coordialitate si prietenie, fiind îmbogaàite de momente de rugaciune si de celebrare cotidiana a Euharistiei împreuna cu cele doua comunitati locale: greco-catolica si cea de rit latin. Liturgia – mereu bine pregatita si la care a participat multa lume – a facut astfel încât cuvintele întâlnirii sa fie si manifestari ale unei experiente traite. Totodata primirea PS Nikola Kekic, episcop de Križevci si a cardinalului Josip Bozanic, episcop de Zagreb a fost apreciata în mod particular.
Întâlnirea din anul 2013, la invitatia PS Milan Chautur, episcop Košice, se va desfasura în perioada 17-20 octombrie, în Slovacia, la Košice, oras care, anul viitor va fi capitala europeana a culturi, în acelasi timp, împlinindu-se si 1150 de ani de la misiunea Sfintilor Chiril si Metodiu în aceasta tara.

Consiliul Conferintelor Episcopale Europene (CCEE) reuneste presedintii celor 33 de Conferinte Episcopale de pe continent, reprezentate de presedintii lor, si Arhiepiscopul de Luxemburg, Arhiepiscopul Principatului de Monaco, Arhiepiscopul Maronit al Ciprului, precum si Episcopul de Chisinau (Republica Moldova) si Episcopul de Muncaci (Ucraina). Presedintele CCEE este Cardinalul Péter Erdo, Arhiepiscop de Esztergom-Budapesta, Primat al Ungariei; vicepresedinti sunt: Cardinalul Angelo Bagnasco, Arhiepiscop de Genova, si Arhiepiscopul de Przemysl (Polonia), Józef Michalik. Secretarul General al CCEE este Parintele Duarte da Cunha. Sediul Secretariatului este în St. Gallen (Elvetia).