Octavian Smigelschi – pictorul Transilvaniei

Bistrita si Herina, 10 august – 24 septembrie 2016

Complexul Muzeal Bistrita – Nasaud în colaborare cu Asociatia culturala pictor Octavian Smigelschi organizeaza expozitia de arta si pictura monumentala Octavian Smigelschi – pictorul Transilvaniei. Expozitia prezinta pentru prima data în Bistrita creatii ale pictorului Octavian Smigelschi 1866-1912, într-o serie de evenimente care ne propune întâlnirea cu artistul Octavian Smigelschi – una dintre personalitatile de prima marime ale culturii românesti de la începutul anilor 1900.
Colectia de pictura pe care Asociatia culturala Octavian Smigelschi o poseda si o prezinta publicului prin diverse realizarea de diverse evenimente cultural artistice, muzicale si editoriale, e una dintre cele mai valoroase opere pe care ne-a dat-o pictura ardeleana în prima jumatate a secolului XX. O viata pentru arta, o arta pentru viata – aceasta a fost deviza vietii pictorului, care a dovedit pas cu pas puterea de a darui. În viata sa scurta, Octavian Smigelschi a abordat o mare diversitate tematica: peisaje, portrete, compozitii simboliste, figuri animaliere, studii de costume si draperii, statuete din argila, un fel de bozetti, utilizate în studiul costumului, subiecte românesti de la tara si pictura monumentala religioasa, în tehnici de mare diversitate, unele dintre acestea fiind inventii proprii (tus, carbune, acuarela, ulei, pastel, fresca, marmura de ciment colorat). Artist de formatie academica, ambitios si perseverent, dar de o profunda sensibilitate, cu o educatie europeana fireasca la un intelectual ardelean al epocii, Smigelschi este un creator format într-un mediu multicultural, a carui creatie este în primul rând profund româneasca, dar în acelasi timp de o modernitate europeana. Un aspect al operei laice a lui Smigelschi fiind adâncirea psihologica si analiza atenta a starilor sufletesti.
La sfârsitul secolului XIX Octavian Smigelschi se apleaca spre pictura bisericeasca, prima realizare în acest segment al artei fiind iconostasul bisericii din Ilva Mare realizat în 1898. Urmeaza minunatul drum al cercetarii si totodata al împlinirii în acest domeniu prin seria picturilor religioase, realizate imediat dupa pictarea Catedralei Mitropolitane din Sibiu, pentru bisericile Nasaudene, multe dintre ele greco-catolice din Poiana Ilvei, Rodna Noua-Sant, Romuli, Magura Ilvei si Lunca Ilvei. La numai treizeci si opt de ani, Smigelschi este creatorul neobizantinismului românesc ce corespunde plenar traditiei noastre, unde în epoca medievala si premoderna s-au încrucisat cele doua conceptii artistice europene, una venita din rasarit, minunatele exemple constantinopolitane si ravennate, alta transmisa din Apus în formele ei clasicizante exprimate prin arta Renasterii.
Artist complex, Smigelschi a asimilat atent si a trecut prin filtrul sensibilitatii sale anumite teme, motive, tendinte ale simbolismului european, conjugate cu o adânca motivatie personala, devenind astfel la sfârsitul secolului al XIX –lea si primul deceniu al secolului XX, primul nostru artist de o acuta modernitate.
Expozitia Octavian Smigelschi – pictorul Transilvaniei din Casa Argintarului din Bistrita si expozitia de pictura monumentala Octavian Smigelschi – între portile Orientului si Renasterea Occidentului de la Biserica din Herina sunt deschise publicului pâna în data de 24 septembrie 2016.