„
Organistul Francois-Henri Houbart, soprana Elisabeth Vidal si tenorul Alexandru Badea au concertat în Bazilica romano-catolica
Organistul francez Francois-Henri Houbart si soprana Elizabeth Vidal au concertat sâmbata la Oradea, pentru prima data în România, alaturi de tenorul oradean Alexandru Badea, în cea mai mare mare Basilica romano-catolica din tara.
Maestrul Houbart a cântat o parte din concertul sau pe orga impresionanta donata de împarateasa Maria Tereza, la 1780, dar care în prezent necesita restaurare.
”Suntem, iata, în a treia zi a primei editii a festivalului European Music Open. Acest festival s-a nascut din dorinta de a reuni la Oradea personalitati ale vietii culturale europene. Prezenta maestrului Francois-Henri Houbart, unul dintre cei mai importanti organisti ai Frantei si a sopranei Elisabeth Vidal, nume de referinta a scolii franceze de canto, a facut posibil acest eveniment pe care Biserica romano-catolica îl gazduieste. Programul pe care cei doi l-au ales cuprinde cele mai frumoase cântece religioase”, a spus, în debutul concertului, Alexandru Badea, director artistic al Festivalului European Music Open.
Maestrul Houbart a interpretat mai întâi câteva piese muzicale folosind impresionanta orga a Basilicii, ce dateaza din anul 1780 si a fost daruita catedralei de împarateasa Maria Terezia a Austriei. Acordurile magice ale orgii au reverberat în spatiul interior al catedralei, urmate de ropote de aplauze.
Deoarece orga, una dintre cele mai grandioase din tara, necesita restaurare, nefiind functionala la întreaga ei capacitate, maestrul Houbart a coborât în sala pentru a-si continua concertul la o orga mai mica. Organistul Catedralei ”La Madeleine” din Paris, maestrul Houbart a acompaniat apoi zece piese muzicale sustinute de cei doi artisti, Elisabeth Vidal si Alexandru Badea. Prestatia lor artistica a încântat auditoriul, prezent în mare numar.
Episcopul romano-catolic Bocskei Laszlo a multumit oaspetilor si a apreciat cât de bine se potriveste muzica ascultata cu acest spatiu, al catedralei romano-catolice, cel mai mare edificiu baroc din România si printre cele mai frumoase bazilici din Europa, dar si promotoare a unei vechi traditii muzicale în orasul Oradea.
”Eu consider ca este important sa gazduim asemenea concerte pentru ca prin aceasta noi continuam o traditie veche, de sute de ani, pentru ca aceasta catedrala a fost promotoare a culturii muzicale mai multe secole la rând. Este suficient sa amintesc de Michael Haydn, Karl Ditters von Dittersdorf, fosti capelmaestri ai catedralei din Oradea. O traditie care ne obliga desigur, dar avem si nevoie de aceste momente de linistire sufleteasca si de purificare interioara, pentru ca numai astfel ne putem întâlni, într-adevar, unii cu altii în lumea frumosului”, a spus, în fata unui public numeros, episcopul Bocskei.
Atât maestrul Houbart, cât si Elisabeth Vidal (care si-a aniversat sâmbata ziua de nastere), si-au exprimat sincer dorinta de a vedea, într-un viitor nu prea îndepartat, aceasta orga somptuoasa restaurata pentru a oferi ocazia unor concerte de mare clasa.
”Avem aici, la Oradea, o orga extraordinara. Pacat ca nu se poate folosi la valoarea ei adevarata, initiala. Cred ca ar trebui cât de curând pusa la punct. Ori cu fonduri europene, ori prin alte ajutoare. Ar fi extraordinar. Pentru ca sa vina maestrul Henri Houbart si sa nu poata cânta integral un concert la orga mare este chiar mare pacat. Trebuie facut ceva”, a declarat, pentru AGERPRES, Virgil Bercea, episcopul greco-catolic de Oradea.
Potrivit episcopului Bocskei Laszlo, marea orga a fost reabilitata si reconstruita de mai multe ori în decursul celor aproape doua secole si jumatate de când este la Oradea. Luând decizia de a aduce orga la starea initiala, episcopia a lucrat recent la un proiect de restaurare si ar fi nevoie, conform devizului de costuri, de o suma în valoare de aproape 200.000 de euro pentru aceasta lucrare. Deocamdata, episcopia nu îsi permite aceste fonduri în contextul în care se lucreaza la restaurarea si consolidarea exterioara a bazilicii.
”Orga este un instrument liturgic în Biserica Catolica, dar este numita, în limbaj popular, regina instrumentelor. De asemenea, se spune ca e o doamna pretentioasa si costisitoare. Pe lânga destinatia liturgica, muzica sacra a marilor compozitori este, practic, de neconceput fara orga. Noi detinem un instrument extraordinar pe care am dori sa-l repunem în valoare” a mai spus, pentru AGERPRES, episcopul Bocskei. AGERPRES
Sursa: http://www.agerpres.ro