„Comitetul European al Educatiei Catolice cu sediul la Bruxelles (CEEC), în cadrul caruia Secretariatul National al Educatiei Catolice din România (SNEC-România) este membru activ de peste doua decenii, a inaugurat în mediul online noul site CEEC http://www.ceec.be. În discutiile purtate la Adunarile Generale CEEC, multi dintre responsabilii învatamântului catolic european au insistat asupra dorintei exprimate de numeroase dintre scolile de profil/confesionale de a gasi parteneri pentru schimburi sau proiecte europene.
În acest sens, fac un apel catre directorii institutiilor catolice si îi îndemn pe colegii mei – educatori, învatatori, profesori – sa profite de oportunitatile de cooperare în educatie oferite de Comisia Europeana prin intermediul acestui prestigios organism (CEEC). Pentru a se înscrie si a-si anunta disponibilitatea de a initia un parteneriat, institutiile doritoare sunt rugate sa completeze formularul „PARTENERIATE” de pe site-ul www.ceec.be, disponibil sub fila „PROIECTE”, iar apoi sa viziteze pagina „TÂRGUL DE PROIECTE”, pentru ca fiecare sa poata gasi un raspuns la cererea sau propunerea facuta. În felul acesta, fiecare scoala va avea posibilitatea de a-si contacta direct posibilii parteneri si, implicit, de a anunta secretariatul CEEC, pentru ca acesta sa poata actualiza pagina „PROIECTE”, afisând parteneriatele scolare nou alcatuite.
Proiectele introduse în cadrul programului Erasmus+ sunt deschise oricarui tip de învatamânt (privat, confesional sau non-confesional). Bineînteles ca exista posibilitatea dezvoltarii de proiecte exclusiv între scoli catolice, dar foarte probabil acestea nu vor primi nicio finantare din partea Comisiei Europene. Este asadar puternic încurajata cooperarea între institutiile de învatamânt cu profil confesional si cele cu profil laic, fara a exista niciun fel de interdictie.
La modul concret, domnul Guy Selderslagh, secretar general al CEEC, si doamna Myriam Badart, director administrativ, ne indica modul în care se va desfasura acest proces:
1. o scoala aflata în cautare de parteneri completeaza formularul „PARTENERIATE” pe site-ul CEEC www.ceec.be;
2. acest formular este trimis automat la secretariatul CEEC de la Bruxelles;
3. Secretariatul CEEC trimite o confirmare de primire si invita respectiva scoala sa viziteze pagina „TÂRGUL DE PROIECTE” de pe site;
4. pe pagina „TÂRGUL DE PROIECTE” sunt postate informatii despre proiect si despre scoala implicata;
5. fiecare scoala poate vizita aceasta pagina web si îsi poate contacta direct potentialul partener/potentialii parteneri;
6. scoala informeaza apoi secretariatul CEEC daca a fost lansat un proiect si care este/sunt partenerul implicat/partenerii implicati.
Accesând site-ul www.ceec.be, veti putea gasi informatii utile cu privire la Stiri, rubrica în cadrul careia sunt mentionate activitati recente ale tarilor membre CEEC sau evenimente aflate în pregatirea organismelor europene, sub forma de link-uri catre unul sau mai multe site-uri de informare europeana generala, dar, mai ales, Documente, care ofera acces la diverse informatii si texte produse de catre CEEC.
Un eveniment extrem de relevant prezentat detaliat pe site-ul citat este Congresul CCEE-¬CEEC cu privire la scoala catolica, desfasurat la Sarajevo, în Bosnia-Hertegovina, în intervalul 15-18 mai 2014. Activitatea a reunit 70 de responsabili cu învatamântul catolic la nivel national din tarile Europei, episcopi, profesori de religie. S-a creat un context propice pentru discutii/reflectii pe larg cu privire la profilul spiritual al educatorului catolic. Din partea SNEC-România, am avut onoarea de a participa împreuna cu Sr. Giovanna Muha, profesoara la Timisoara, si cu parintele Ioan Riba din Bucuresti.
Dintre cele mai relevante comunicari ale conferintei în contextul nevoilor prezente ale educatiei confesionale din România, merita mentionate La formation chrétienne et l'accompagnement spirituel des enseignants catholiques dans l'école de Mgr. Eric Aumonier, presedintele sectiei Scoala al Comisiei CCEE, si comunicarea pr. dr. François Moog de la Institutul Catolic din Paris, Enjeux et défis de la formation des enseignants: former des acteurs de la mission éducative au nom de l’ Evangile, precum si materialul L’avenir de la formation chrétienne et de l’accompagnement spirituel des enseignants catholiques dans nos écoles, de Etienne Verhack, secretar al sectiunii Scoala al comisiei Cateheza, Scoala, Universitate din cadrul CCEE.
În încheierea lucrarilor Congresului CCEE-¬CEEC, s-a elaborat comunicatul de presa Jésus: Fondement de l’école catholique, important pentru sublinierea unor idei importante legate de misiunea si esenta scolii catolice în lumea contemporana. „Învatamântul catolic sta în centrul actiunii educative si misionare a Bisericii. Serviciile sale de recrutare si formare sunt asadar, acum mai mult ca niciodata, o provocare pentru viitorul noilor generatii si al Bisericii. Chiar si îndrumarea spirituala pe care o ofera devine o necesitate într-o Europa aflata într-o atât de rapida schimbare.” Comunicatul atrage atentia asupra unui aspect extrem de sensibil al profesiei de educator catolic: asa-numita „provocare a anonimatului”. Educatorul catolic care preda într-o scoala cu profil non-confesional poate adesea resimti o anumita neîncredere din partea celorlalti fata de apartenenta sa religioasa si fata de valorile de la care se revendica. Cu toate acestea, datoria morala a profesorului catolic îl împiedica pe acesta sa se rezume la a fi un simplu transmitator de concepte si notiuni; el nu poate abdica de la vocatia sa misionara, aceea de a forma constiinte si de a educa în adevaratul sens al cuvântului, nu doar de a instrui.
Este important de retinut ideea transmisa în mesajul transmis de cardinalul Zenon Grocholeswski: confruntati cu ceea ce înaltul prelat denumeste „urgenta educationala”, si anume întreaga panoplie de dificultati ce caracterizeaza drumul formativ, formatorii sunt chemati sa manifeste generozitate, abnegare si o reevaluare a propriei misiuni educative. Astfel, aspectele cele mai importante asupra carora insista Cardinalul sunt urmatoarele: constiinta vocatiei ce sta la baza identitatii educatorului crestin, o formare crestina si spirituala care sa aiba drept fundament integralitatea persoanei umane, precum si relatia dintre formarea crestina a profesorilor si evanghelizarea elevilor/studentilor. Astfel, prezenta profesorilor crestini în scoli întareste misiunea de evanghelizarea a Bisericii în afara sferei sale directe de influenta, asadar acolo unde este nevoia de educatie crestina se resimte cel mai acut: „Sa proclami azi vestea cea buna care este Însusi Isus Cristos înseamna totodata sa însotesti istoria personala, dezvoltarea si vocatia spirituala a fiecarei persoane în parte.”
În concluzie, ceea ce nu ne este permis sa uitam este ca însusi statutul de profesori catolici ne obliga sa militam pentru o Europa crestina, civilizata si prospera. Sa nu ramânem cu bratele încrucisate si sa ne plângem fara a întreprinde nimic, ci sa contribuim prin activitatea, comportamentul si reactiile noastre prompte la înlaturarea dezordinii morale în rândul tinerilor si sa le conturam acestora liniile unui ideal. Sa nu ne fie teama sa aducem în prim-planul sensibilitatii tinerilor concepte precum ideal, ambitie, vointa, vis, certitudine. Îi chem la verticalitate pe educatorii catolici, oameni de buna-credinta, capabili sa riposteze în fata unor forte contrare convingerilor lor, sa ia atitudine împotriva marxismului cultural care se insinueaza tot mai pregnant în institutiile de învatamânt din întreaga lume. Slabirea sistemului national de educatie, trecerea în umbra si alterarea valorilor umane, precum si mediatizarea nonvalorilor ca modele de viata pentru toate segmentele de vârsta, cultivarea dispretului fata de valorile religioase si culturale reprezinta un grav pericol pentru o societate civilizata, bazata pe valorile democratiei si pe traditia iudeo-crestina.
Sa-i constientizam pe elevi si pe studenti asupra sacrificiilor inimaginabile facute în istoria recenta în numele libertatii (inclusiv cea religioasa) si asupra fragilitatii victoriilor morale înregistrate dupa decembrie 1989. Drumul Adevarului trebuie pregatit în primul rând prin educatie, iar inculcarea respectului pentru valorile europene ale democratiei si pluralismului sunt în mare masura responsabilitatea educatorilor, indiferent de profilul institutiei de învatamânt în care acestia îsi desfasoara activitatea. Într-un cuvânt, educatorii catolici nu trebuie sa uite nicio clipa ca, indiferent de contextul în care îsi exerseaza vocatia, ei au obligatia de a fi – înainte de toate – mesageri ai lui Cristos, purtatori de Cristos, adica niste Cristofori.