150 DE ANI ȘI-AU SUCCEDAT PARCURSUL DE CÂND MARELE EPISCOP MARTIR, PREAFERICITUL
VALERIU TRAIAN FRENȚIU A VĂZUT LUMINA ZILEI,
CEL CARE ÎNTREAGA VIAȚĂ A FOST LUMINĂ
„Vă cer cinstea, cinstea și credința în Dumnezeu. Cu cinstea învingeți lumea, cu credința vă apropiați de Dumnezeu”
„ În anul acesta sfânt și noi, iubiților, trebue să ne curățim sufletele de toate păcatele”
„Zi de zi, făcând fapte bune și deprinzând virtuțile, ne vom întări sufletele și vom scăpa pentru totdeauna din sclăvia păcatului. Spre scopul acesta, trebue să ne strângem rândurile și să ne îmbărbătăm unul pe altul, să ne întrecem în zel și fapte bune”
Registrul funcţiunilor sacre, al spovedaniilor şi al cuminecărilor, era considerat „barometrul vieţii spirituale dintr-o localitate”
Despre Episcopia Greco-Catolică de Oradea, Părintele profesor Ioan Lucăcel afirma: „Asistată de Isus Christos, Mântuitorul nostru, prin conducătorii ei, în cursul vremii, și-a îndeplinit chemarea. S-a lucrat cu avânt și multă dârzenie pentru propășirea ei. Dumnezeu a trimis la vremea potrivită oameni potriviți pentru înălțarea ei: episcopi deosebiți, prelați, preoți de mir și laici atașați bisericii, care împreună au lucrat cu multă dăruire la înflorirea ei.”
Data binecuvântată de 25 aprilie 1875, când Valeriu Traian Frențiu a văzut lumina zilei, a oferit una dintre valoroasele premise care în timp au condus la formularea acestei fericite afirmații, viitorul episcop devenind unul dintre cei mai de frunte Arhierei români greco-catolici, care s-a străduit cu toată puterea să lase în urmă o lume mai bună, înviorată spiritual, a însoțit sufletele și a consolidat Biserica Română Unită cu Roma Greco-Catolică pe de-o parte, iar pe de altă parte a căutat binele poporului român, contribuind din plin la ridicarea morală, culturală și națională prin educație, fiind el însuși un bun român și un demn apărător al drepturilor neamului întreaga sa viață.
Acest mare OM, atât de iubit și prețuit în timpul vieţii pentru puterea credinţei, spiritul practic și promovarea valorilor autentice, care era impunător, cu o mină impresionantă, aparent severă, distins prin expresie și mers, foarte pedant în fastul ritual, a fost întreaga sa viață un om blând, milostiv, smerit, sincer, drept, plin de râvnă și determinat să facă voia Domnului. Cu inima sa bună, a căutat mereu pacea.
Este binecunoscută biografia Arhiereului martir, însă de fiecare dată este bine-venită o parcurgere din nou, cu ochiul minții, a etapelor care au definit în timp această personalitate remarcabilă, care a susținut la un înalt și demn nivel spiritualitatea celor care au avut norocul să se afle în apropierea dânsului, ori a lucrărilor și mesajelor sale.
Din păcate, societatea de acum se află atât de departe de deziderate spirituale, este atât de surdă la spiritele înalte, este atât de diferită și lipsită de resorturile care odinioară înălțau sufletul și acțiunea omului, în perioada marilor realizări și a marilor personalități ale acestei țări, care au culminat cu Marea Unire de la 1918 prin sprijinul crucial al reprezentanților Bisericii Unite, încât nu ne putem permite să gândim că nu mai avem nevoie de amintirea înaltelor repere ale poporului nostru.
Conștiința, credința autentică, strădania, iubirea de țară și demnitatea în societate noastră de astăzi sunt atât de șterse, de palide, de derizorii și de subiective, încât țara noastră se simte tot mai mult ca și un copil nedorit și neiubit de proprii părinți. Oare care ar fi fost astăzi, pentru noi, mesajul episcopului martir, care a renunțat la tot pentru Biserica și țara sa, Valeriu Traian Frențiu? Ar fi un mesaj al Omului care a fermecat cu puterea modestiei, a iubirii, a dedicării, a blândeții, a profunzimii, și a sacrificiului suprem.
Cu siguranță ne-am dori să auzim răsunând acest mesaj, însă nu este cu putință. Totuși, amintirile și mărturiile unora dintre cei care l-au cunoscut pe distinsul Arhiereu, apostol al acelor vremuri de înflorire spirituală și morală, care a rămas demn chiar și în vremurile de maximă restriște, există și ne bucură sufletul.
Pentru început, pentru o împrospătare a memoriei, atât la propriu cât și la figurat, ne amintim câteva aspecte legate de biografia Fericitului ierarh, care s-a născut la data de 25 aprilie 1875 în Reșița, din părinții Ioachim Frențiu (preot la Valea-Lungă, apoi la Reșița) și Rozalia Frențiu (născută Demeter), a fost botezat în biserica din Reșița la data de 23 mai 1875, de către Părintele Protopop Mihail Gianu, a absolvit gimnaziul superior apoi Liceul „Sfântul Vasile cel Mare” din Blaj în anul in care întreaga conștiință românească din Transilvania era zguduită de procesul „memorandiștilor”, a urmat studiile teologice la Universitatea din Budapesta, unde tinerimea clericală greco-catolică își păstra tradițiile ei, întrunirile clandestine și suficiente mijloace pentru a nu pierde legătura sufletească cu cei de acasă, cu limba și cultura românească; a fost hirotonit ca preot celib în data de 20 septembrie 1898, dorind să-și continue studiile, obţinând o bursă, a urmat vreme de încă 4 ani Institutul „Sfântul Augustin” din Viena, iar în anul 1902, după ce și-a obținut doctoratul în teologie, s-a întors acasă și a fost numit Vice-notar consistorial, arhivar si bibliotecar la Episcopia de Lugoj, în anul 1904, la vârsta de 29 de ani, a fost numit paroh si protopop la Orăștie, unde timp de 8 ani s-a ostenenit pentru întărirea credincioșilor și pentru bunul mers al protopopiatului, predicând uneori chiar și de 5 ori pe zi, vizitând anual parohiile afiliate, după care în anul 1912, la vârsta de 37 de ani, a fost numit vicar foraneu al Hațegului, apoi ridicat la înalta treaptă a Arhieriei, prin numirea din 4 noiembrie 1912 și consacrarea ca Episcop al Eparhiei de Lugoj din 14 ianuarie 1913, în Catedrala „Sfânta Treime” din Blaj, prin punerea mâinilor IPSS Victor Mihali de Apşa, Mitropolitul Bisericii Române Unite și a Episcopilor Demetriu Radu de la Oradea și Vasile Hossu de la Gherla, unde a început vizitele canonice și a înregistrat nevoile imediate ale eparhiei, după care în 25 februarie 1922; Preasfinția Sa a fost transferat la Episcopia de Oradea Mare, în scaunul rămas vacant prin tragica moarte în Senat a Episcopului Demetriu Radu, predecesorul său, iar Valeriu Traian Frențiu a fost instalat ca Episcop de Oradea Mare, în 3 mai 1922, până la arestarea sa din anul 1948 (cu excepția a șapte ani, între 1941-1947, când episcopul Valeriu Traian Frențiu a fost mutat, după decesul mitropolitului Alexandru Nicolescu în 1941, în funcția de administrator apostolic al Arhidiecezei de Alba Iulia și Făgăraș, păstorind aici pe toată perioada războiului și lăsându-l la Oradea în calitate de episcop auxiliar pe Ioan Suciu), a anunțat că programul său urmărește să restaureze profilul moral-religios al credincioșilor din Eparhie, zdruncinat de război și de urmările sale, în vederea unei mai temeinice pregătiri a preoțimii a mijlocit pentru „ridicarea”, din 1922, a Seminarului greco-catolic din Oradea la rangul de Academie Teologică, a decis construirea și repararea multor biserici și case parohiale și nu în ultimul rând modernizarea stațiunii climaterice „Stâna de Vale”, astfel mai vechile proiecte de modernizare și-au găsit împlinirea, prin construirea diverselor clădiri emblematice, precum masivul edificiu de piatră, cu o capelă şi 20 de paturi, care servea inclusiv ca Reședință episcopală, autentic Centru pastoral al vremii, construirea unei frumoase biserici de piatră, demolată în anii 1961-1962 de regimul comunist, amenajarea unei grădini botanice alpine cu sprijinul renumitului profesor Alexandru Borza, sau darea în folosință a unei căi ferate înguste de aproximativ 42 de kilometri, care a devenit o nouă cale de acces către stațiunea modernă, europeană, dotată cu lumină electrică, încălzire centrală, telefonie, sală de proiecție cinematografică, apeduct, baie, ghețărie, terenuri de sport (tenis, popice, patinaj, schi), alei şi parcuri, dar mai ales hoteluri, dintre care se remarcă locația de lux Excelsior, o adevărată bijuterie cu 56 de camere, bază de tratament, dar și vile turistice, gara căii ferate forestiere, marea vilă a ofiţerilor, bazar, frizerie, atelier fotografic, post de jandarmi, poştă, telefon şi telegraf, cabinet medical, inclusiv construirea de alte căi ferate, ateliere și gatere pentru exploatarea lemnului, amenajări piscicole, căsuțe turistice din lemn, mori pentru producerea electricității, construirea unor cabane pentru armată. În anul 1923 a efectuat o călătorie ad-limina la Roma, unde a fost distins cu titlul de „Asistent la Tronul Papal”, la fel în 1925, an jubiliar, a efectuat o nouă vizită ad-limina, împreună cu episcopii Iuliu Hossu și Alexandru Nicolescu, de această dată în fruntea unui numeros grup de enoriași pelerini; a fondat, sprijinind inclusiv financiar tipărirea revistei „Vestitorul”, care a apărut la Oradea din 1925 până în 1948, apoi „Observatorul” în Beiuș, între 1928 și 1934, la Catedrala „Sfântul Nicolae” l-a adus pe profesorul şi compozitorul Francisc Hubic, căruia i-a încredinţat înfiinţarea şi dirijarea corului catedralei, care, cu timpul s-a bucurat de un frumos renume şi a concertat în multe oraşe ale ţării, dar și la Roma, artist care a introdus muzica bisericească cu acompaniament de orchestră; în anul 1926 Episcopul Frențiu a fost apreciat de Guvernul României, care i-a acordat distincțiile „Mare ofițer al Ordinului Coroana României” și „Răsplata muncii pentru biserică”, iar în zilele de 15-16 iunie 1927, la sărbătorirea aniversară a celor 150 de ani de la întemeierea Episcopiei Greco-Catolice de Oradea, papa Pius al XI-lea i-a acordat Fericitului episcop Valeriu Traian Frențiu Paliumul arhiepiscopal; în 1928 a organizat și patronat aniversarea centenară a întemeierii Liceului confesional „Samuil Vulcan” din Beiuș, între participanți numărându-se generalul francez Henri Berthelot, a avut inclusiv renumele de mare Mecena al Culturii, prin susținerea „Teatrului de Vest” din Oradea, prin interesul pentru carte pe care l-a manifestat, în paralel cu grija pentru școală, sprijinind ieșirea la lumină inclusiv prin suportul său financiar a numeroase manuale de teologie, broșuri religioase, studii, poezii, susținând presa bună și promovarea culturii, iar după atâția ani de slujire binecuvântată, în data de 28 octombrie 1948 a fost arestat din sediul Episcopal de la Oradea de către noua putere comunistă, fără judecare și condamnare, a fost dus în lagărul de la Dragoslavele care era improvizat prin transformarea vilei patriarhale de vară a Bisericii Ortodoxe, după care, din cauza refuzului de a trece la Biserica Ortodoxă, în februarie 1949, a fost dus la Mănăstirea Căldărușani, în anul 1950 ajungând la Penitenciarul din Sighet, unde din cauza regimului sever, Înalt Preasfinția Sa a murit în data de 11 iulie 1952, la 77 de ani, fiind înmormântat noaptea, fără sicriu, într-o groapă comună, în Cimitirul Săracilor din Sighetu Marmației, mormântul fiind nivelat pentru a nu se mai cunoaște locul de înhumare. În anul 2019 a fost declarat Fericit de către Papa Francisc, fiind sărbătorit în data de 2 iunie, ziua oficierii slujbei de beatificare pe Câmpia Libertății din Blaj.
Toate acestea sunt mai mult decât grăitoare despre cât de bine a fost pregătit Preasfințitul Vasile Traian Frențiu pentru înalta și dificila sa misiune, aceea de a cârmui cu multă înțelepciune și roadă Biserica.
Fiind un adevărat model de Păstor, plin de dragoste creștină față de Biserică și de neam, cu un rol esențial în dezvoltarea culturii și educației române moderne, era întărit de Liturghia zilnică, de lectura spirituală, de meditaţie, rugăciune şi studiu, cerându-le preoților să își îndeplinească activitățile cu demnitate şi stricteţe, să fie „adevăraţi slujitori ai lui Dumnezeu într-o lume cu evidente semne de păgânizare”. Preafericitul s-a străduit din răsputeri să formeze un cler cultivat, de-asemenea să educe tinerii din strălucitele școli pe care le-a păstorit la Lugoj și mai ales la Oradea. Distins printr-o evlavie exemplară, pretindea de la subalterni în mod special cinstea, considerată o podoabă de mare preț și o datorie sacră: „Vă cer cinstea, cinstea și credința în Dumnezeu. Cu cinstea învingeți lumea, cu credința vă apropiați de Dumnezeu.”
Legat de zidirea spirituală a Bisericii greco-catolice, Excelența Sa Valeriu Traian Frenţiu a stăruit pentru celebrarea zilnică a Sfintei Liturghii, în special prin propriul exemplu, fiind între primii care au abordat această practică, a insistat pentru ținerea predicilor cu regularitate în duminici și sărbători, pentru împărtășania frecventă, a stăruit pentru deschiderea porților zăvorâte ale bisericilor, pentru a se da glas zilnic clopotelor, aproape amuțite peste săptămână, transformând treptat biserica parohială într-o permanentă vistierie de daruri, arătând pentru ce sunt bisericile adevărate case ale lui Dumnezeu. La fel a introdus Prima Împărtăşanie solemnă și Octava de rugăciune pentru unirea Bisericilor și pentru înflorirea spirituală a neamului românesc.
Prin toate demersurile sale, Preasfințitul Frențiu a avut în vedere susținerea și diversificarea fructuoasă a activităților pastorale, prin încurajarea reuniunilor parohiale, a misiunilor populare şi a pelerinajelor, a procesiunilor euharistice, prin introducerea exerciţiilor spirituale pentru preoți și profesori, catehizările şcolare, prin trimiterea pastoralelor arhiereşti către credincioşi la sărbătorile mari, considerând esențială formarea clerului tânăr.
În timpul rodnicei sale păstoriri au fost încurajate asociațiile de laici, pentru a fi prezente în toate parohiile. Cu ajutorul profesorilor de teologie și al celorlalți canonici ai episcopiei, Valeriu Traian Frenţiu a organizat temeinic Reuniunile Mariane, lansând lozinca: nici o parohie fără o asemenea reuniune. În acest scop, dr. Aloisie Tăutu a publicat chiar o broşură în care a explicat procedeul de organizare, ca și scopul urmărit.
Cu binecuvântarea sa, au fost introduse în cult devoțiunile față de Sfântul Anton de Padova și Sfânta Tereza de Lisieux, iar la chemarea Fericitului Episcop au venit în eparhie ordine călugăreşti: Asumpţioniştii şi Oblatele Asumpţioniste, cărora li s-a încredinţat educaţia elevelor şi a elevilor din internatele școlilor confesionale din Beiuş („Liceul Samuil Vulcan” şi „Liceul Român Unit de Fete”), Franciscanii care au fost chemați pentru pastoraţie, Ordinul „Fraţii Școlilor Creştine”, care a fost adus în Oradea pentru „Școala Normală” şi „Academia Teologică”, Călugăriţele Ordinului „Notre Dame de Sion”, care tot la Oradea au avut în grijă un liceu de fete, o grădiniţă, precum și „Școala de Aplicaţie” de pe lângă „Școala Normală”.
Nu în ultimul rând se cuvine a aminti cum Înaltul ierarh le cerea preoților să introducă Registrul funcţiunilor sacre, atât în parohii, cât şi în filii, prin intermediul cărora să se poată urmări spovedaniile şi cuminecările, considerate „barometrul vieţii spirituale dintr-o localitate”.
„Bunul gospodar” a dus o adevărată luptă inclusiv pentru zidirea la propriu a Bisericii, prin renovarea si construirea bisericilor parohiale, a caselor parohiale, a unor edificii culturale impresionante, prin extinderea și supraetajarea clădirilor școlilor, internatelor de fete și de băieți, liceelor și seminarului, care să susțină dezvoltarea educațională, pastorală și culturală, inclusiv la Stâna de Vale, printr-o arhitectură rafinată, într-un stil arhitectonic modern, promovând stilul românesc, cu totul nou în ținuturile bihorene, adaptat inclusiv la bisericile nou construite.
Valeriu Traian Frențiu, administrînd în mod desăvârșit, cu pricepere și cu integritate, bunurile Bisericii și ale comunităților păstorite, investind sume importante pentru reconstrucții și amenajări, deschizând chiar și ateliere de ucenici, pentru crearea unei clase mijlocii, a contribuit într-un mod însemnat inclusiv la dezvoltarea economiei locale, deci la bunăstarea generală socială, culturală și spirituală, pe lângă cea bisericească.
Mărturiile acelora care au avut șansa de a-i fi alături, de a-l întâlni, de a-i cunoaște crezul, constituie cea mai autentică descriere a impresionantei, evlavioasei și distinsei personalității a Fericitului Valeriu Traian Frențiu, aceștia reușind, fără doar și poate, să transmită peste timp celorlalte generații adevărul împlinit, prin tot ceea ce domnia sa a întreprins de-a lungul slujirii exemplare cu multă iubire, înțelegere a realităților și a celorlalți, blândețe împletită cu fermitate și mai presus de orice cu credință autentică.
„Cititorilor dar si binecuvântare! Iubiților frați și fii!
Ajunsam, cu ajutorul bunului Dumnezeu, la începutul anului 1925, declarat de Sfântul Părinte Piu XI, Papa dela Roma, de an iubiliar și sfânt.
Serbarea anilor iubiliari s’a început încă în vechime, cu 1391 ani înainte de nașterea Mântuitorului nostru Isus Cristos. În acești ani iubiliari își câștigau libertatea toți sclavii și proprietățile risipite se dădeau înapoi foștilor proprietari. În era creștină, abia la anul 1300 s-a proclamat în mod solemn anul iubiliar, prin Papa Bonifaciu al VIII-lea.
În anul acesta sfânt și noi, iubiților, trebue să ne curățim sufletele de toate păcatele, făcând o mărturisire generală bună și dându-ne silința de a nu mai păcătui, silindu-ne de a ținea toate poruncile lui Dumnezeu și ale Sf. Biserici cât se poate de bine. Trebue așadară în anul sfânt să ne silim a fi desăvârșiți, să avem toate virtuțile în măsura cea mai mare, făcând cât mai multe fapte bune ca să ne putem apropia de Isus și să-i urmăm lui.
Nu e deajuns că, după ce am scăpat de robia deavolului, ai cărui sclavi ne-am făcut prin păcate, nici recâștigându-ne darul sfinților, proprietatea noastră câștigată prin sf. botez, pe care am pierdut-o prin păcat, să ne îndestulim cu atât și să ne așezăm la marginea prăpastiei, că poate veni un vifor care să ne arunce înapoi; ci trebue să ne înălțăm, urmând lui Isus, la munte, unde a ținut sfinților săi învățăcei cuvântarea despre adevărata fericire din lume … Aceste învățături ale Domnului (Fericirile, Mat. 5.3-12) să le urmăm mai ales în anul acesta sfânt, ca să ne punem o bază solidă pentru o viață plină de virtuți. Și zi de zi, făcând fapte bune și deprinzând virtuțile, ne vom întări sufletele și vom scăpa pentru totdeauna din sclăvia păcatului. Spre scopul acesta, trebue să ne strângem rândurile și să ne îmbărbătăm unul pe altul și să ne întrecem în zel și fapte bune.
Dreptaceea am hotărât ca cu începutul acestui an iubiliar si sfânt să scoatem această revistă în care vom publica tot ce am publicat până acuma prin circulare… pentru informarea și îndrumarea tuturor Preoților și a credincioșilor… .”
Se cuvine a nu fi uitat vreodată vrednicul ierarh, a cărui viață a oglindit necontenit sfinţenia. Pentru fiecare dintre noi, cinstirea memoria sale, cu recunoștință și smerenie, este o onoare și o datorie de conştiinţă.
Roagă-te pentru noi, Fericite Valeriu Traian Frențiu, ca să ne facem vrednici de făgăduințele lui Cristos!
Laura Ologu
Biroul Pastoral
- Fericitul Valeriu Traian Frențiu
- Fericitul Valeriu Traian Frențiu
- Fericitul Valeriu Traian Frențiu
- Documentul de apreciere a inginerului Demetriu Marian
- Primul număr al revistei „Vestitorul”
- Primul număr al revistei „Vestitorul”
- Primul număr al revistei „Vestitorul”
- Primul număr al revistei „Vestitorul”
- Primul număr al revistei „Vestitorul”
- Primul număr al revistei „Vestitorul”
- Primul număr al revistei „Vestitorul”
- Primul număr al revistei „Vestitorul”
- Primul număr al revistei „Vestitorul”
- Primul număr al revistei „Vestitorul”
- Vila „Marian” Stâna de Vale
- Întâlnirea Episcopilor la Stâna de Vale
- Fericitul Valeriu Traian Frențiu la Băița
- Întâlnirea Episcopilor la Stâna de Vale – Reședința Episcopală
- Părintele protopop de Beiuș Valeriu Hetco, semnatar al Declarației Marii Uniri
- Întâlnirea Episcopilor la Stâna de Vale
- Hotel Excelsior
- Reședința Episcopală