Această Perioadă, a Octoihului, începe Lunea de după Duminica Tuturor Sfinților (prima după Sărbătoarea Cincizecimii) și durează până Sâmbăta dinaintea Duminicii Vameșului și al fariseului.
Uşile Împărăteşti sunt închise. Toate luminile stinse. Doar lumânările de pe Sfânta Masă şi de la strane sunt aprinse. Preotul, cu epitrahil, din faţa Sfintei Mese, dă Binecuvântarea. Când este diacon, acesta cere Binecuvântarea din faţa Sfintelor Uşi.
La strană, cântăreţii sunt pregătiţi cu Octoihul mic (sau Octoihul mare), deschis la versul de rând, alături de Mineiul lunii respective, deschis la data la care cade duminica respectivă.
P. Binecuvântat este Dumnezeul nostru…
C. Amin.
C. Veniţi să ne închinăm… (de 3 ori), urmat de Psalmul 103, al Creaţiei, din Octoihul mic sau Orologhion, de la Rânduiala Vecerniei.
În acest timp, preotul iese pe uşa dinspre miazănoapte şi se aşează în faţa Uşilor Împărăteşti şi citeşte cele 7 Rugăciuni ale luminilor, de la Rânduiala Vecerniei din Liturghier. Dacă este diacon, acesta, după cererea de Binecuvântare, rămâne în faţa Sfintelor Uşi, lângă el aşezându-se preotul.
P. Ectenia Mare sau a Păcii (din Liturghier de la Rânduiala Vecerniei)
Se spune de către preot, din faţa Sfintelor Uşi. Dacă este diacon, preotul după ce a terminat de citit rugăciunile, în taină, iar strana a terminat de citit Psalmul 103, intră pe uşa dinspre miazăzi în Altar, iar diaconul spune, din faţa Sfintelor Uşi, Ectenia Mare.
C. Doamne, strigat-am… Să se îndrepteze rugăciunea mea… (Psalmul 140, 1-2) cântat pe Versul de rând propriu-zis.
C. Se continuă citirea Psalmilor 140 şi 141, până la indicaţia din Octoihul mic sau Orologhion, pe 10.
În timp ce se cântă: “Să se îndrepteze rugăciunea mea…”, preotul sau diaconul (care după Ectenia Mare a intrat în Altar) primeşte cădelniţa şi tămâiază Altarul şi întreaga biserică, ieşind pe uşa dinspre miazănoapte şi intrând pe cea dinspre miazăzi, Ușile Împărătești fiind închise.
C. Se cântă 10 stihuri urmate de 10 stihiri.
Primele 7 stihuri cu cele 7 stihiri din Octoih, de la şi pe versul de rând propriu-zis.
Apoi, 3 stihuri şi 3 stihiri, din Minei, pe versul propriu-zis indicat.
Acestea se încheie cu: Mărire… Stihira zilei, din Minei, dacă are, pe versul indicat în Minei;
apoi Şi acum… Stihira Dogmatică, a Născătoarei, de la şi pe versul de rând.
În timp ce se cântă Dogmatica versului de rând, se deschid Uşile Împărăteşti, preotul îmbracă felonul, primeşte cădelniţa şi face Ieşirea cu cădelniţa. Oprindu-se în faţa Sfintelor Uşi, spune, cu capul plecat, Rugăciunea Intratului, prescrisă în Liturghier: Seara și dimineața și la amiază Te lăudăm, Te binecuvântăm…, binecuvântează tămâia şi cădeşte Iconostasul. Se opreşte în faţa Sfintelor Uşi, aşteptând terminarea cântării Stihirii dogmatice. Dacă este diacon, atunci cădelniţa o poartă diaconul urmat de preot, care, în faţa Sfintelor Uşi binecuvântează tămâia din cădelniţa purtată de diacon. Acesta se aşează în Sfintele Uşi. Apoi, cu glas înalt, spune:
P. Înţelepciune. Drepţi!
Strana cântă sau rosteşte imnul Lumină lină.
Se aprind luminile în biserică.
Preotul rămâne în Sfintele Uşi până când imnul ajunge la Lăudăm pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfântul Spirit, Dumnezeu…, când cădeşte şi intră în Altar.
P. Să luăm aminte! Pace (†) tuturor!
C. Şi spiritului tău!
P. Înţelepciune! Să luăm aminte!
C. Cântă, din Octoihul mic sau din Orologhion, Prohimenul, Stihul, Prohimenul, de Sâmbătă seara.
Atunci când sunt Parimii, acestea se citesc acum.
P. Ectenia cererilor stăruitoare sau duplicată, din Liturghier.
C. Rugăciunea: Învredniceşte-ne, Doamne,…
P. Ectenia celor şase cereri, din Liturghier.
După Exclamaţiunea a doua, urmează cântarea Stihoavnei.
C. Stihurile şi stihirile Stihoavnei, din Octoih, cântate pe antifonul versului de rând.
(Atunci când versul nu are melodie specială pentru antifon, versul troparului devine versul antifonului. Melodie specială pentru antifon au versurile 2, 4 și 8)
Stihoavna se încheie cu Mărire…a Sfântului, din Minei, dacă are, pe antifonul versului indicat;
apoi Şi acum…stihira Născătoarei, din Octoih, de la şi pe versul pe care am cântat Mărire….
C. Cântarea Dreptului Simeon (Lc 2,29-32): Acum slobozeşte… Sfinte Domnezeule… (de 3 ori), Mărire… Şi acum… Preasfântă Treime…Doamne, îndură-te spre noi (de 3 ori), Mărire…Şi acum…Tatăl nostru…
P. Exclamaţiunea: Că a Ta este Împărăţia…
Urmează cântarea Troparelor:
C. Troparul Învierii versului de rând.
Mărire… troparul Sfântului din Minei, pe melodia troparului versului indicat;
Şi acum… troparul Născătoarei, de la şi pe versul pe care am cântat Mărire…
P. Dezlegarea, aşa cum se arată în Liturghier la Rânduiala vecerniei.
Notă: Am întocmit această Schemă de celebrare a Vecerniei de Sâmbătă seara (a Duminicii), spre a fi de folos preoților și cântăreților parohiilor noastre. Pe Pagina de internet a Eparhiei de Oradea sunt postate, duminică de duminică, atât Rânduiala Vecerniei cât și a Utreniei.