„Cardinalul Pietro Parolin a primit scrisoarea oficiala de invitatie pentru Papa Francisc. În 15 aprilie Sfântul Parinte împreuna cu Patriarhul Ecumenic de Constantinopol si Arhiepiscopul ortodox de Atena vor fi la Lesbos pentru a se întâlnii cu refugiatii aflati pe insula. „Europa a devenit nesemnificativa la fenomenele mondiale pentru ca a «redus ca pe o marfa» crestinismul”. Valoarea calatoriei ecumenice pentru misiunea comuna a crestinilor în lumea contemporana.

Secretarul de Stat al Vaticanului, Cardinalul Pietro Parolin l-a primit ieri seara pe ambasadorul Greciei la Sfântul Scaun, Alexandros Koujiou. Însotit de consilierul sau, Athanasios Paresoglou, ambasadorul a oferit scrisoarea Presedintelui Republicii elene, Prokopis Pavlopoulos, prin care se formalizeaza calatoria Papei Francisc în Lesbos programata pentru 15 aprilie. Pe insula Lesbos, Papa Francisc împreuna cu Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I si Arhiepiscopul ortodox al Greciei Ieronim, vor îmbratisa refugiatii ajunsi pe pamânturile din Grecia, victime ale lumii contemporane, omagiind astfel si miile de morti si disparuti din apele Mediteranei. Va fi de asemenea prezent si prim-ministrul Alexis Tsipras.
Dincolo de contextele ceremoniale, aceasta calatorie capata un sens foarte diferit si importantîn acelasi timp. Este unul dintre primii pasi concreti si de fapt al raspunsului ecumenic crestin la criza care implica lumea de astazi.
Mitropolitul de Pergam, Ioannis Zizioulas, a declarat pentru Agentia „AsiaNews” ca problema refugiatilor este vârful aisbergului crizei profunde care afecteaza lumea, care ofera o astfel de economie globalizata.
Vizita celor trei lideri crestini la refugiatii – care în curând ar trebui sa fie trimisi înapoi în tara lor sau în Turcia, potrivit unui acord semnat de Uniunea Europeana si Turcia – este un semn de critica fata de politica europeana, care a devenit din ce în ce mai ineficace în propuneri. Dupa cum spunea acum ceva timp un campion al ecumenismului în Grecia, Gabriel Arnellos, „Europa a devenit nesemnificativa la fenomenele globale, deoarece a «redus ca pe o marfa» crestinismul”.
Întâlnirea pregatita cu mare discretie de Roma si Constantinopol cu implicarea Atenei, constituie un alt pas spre calea ecumenica comuna, care implica lent, dar real, toate celelalte Biserici Ortodoxe, chemate sa discute dupa aproape 13 secole, la urmatorul Sinod pan-ortodox, care se va desfasura în Creta, la 16 iunie 2016.
Acest Sinod nu este înca ecumenic, deoarece nu sunt înca implicate toate Bisericile crestine, dar exista deja o expresie a vointei poporului lui Dumnezeu de a fii implicati toti crestinii în calea comuna spre unitatea sacramentala deplina, în care Roma si Constantinopolul au fost piloni dintr-un început.

Actiuni concrete au fost initiate de catre Papa Ioan al XXIII-lea, cu convocarea Conciliului Vatican II, continuate cu Paul al VI-lea si Athenagoras în Ierusalim (1965), cu anularea excomunicarilor reciproce între catolici si ortodocsi, reafirmate de Papa Francisc si Patriarhul Bartolomeu, cu prezenta acestuia din urma la „inaugurarea pontificatului Papei Bergoglio pentru prima data în istoria celor doua Biserici”.
Restul este istorie vie: întâlnirea de la Ierusalim dintre Francisc si Bartolomeu în 2014, în memoria drumului comun a ultimilor 50 de ani; o invitatie pentru toti crestinii sa se întâlneasca din nou în 2025 la Nicea, astazi Iznik în Turcia, pentru a sarbatori împreuna primul sinod ecumenic cu adevarat.
În acest drum comun reintra, de asemenea, recenta întâlnire istorica dintre Papa Francisc si Patriarhul Kirill în Cuba si urmatoarea întâlnire din Lesbos dintre Papa Francisc, Patriarhul Bartolomeu si Arhiepiscopul Ieronim, de data aceasta pe pamântul grec, un pamânt „apostolic”,prin care au trecut apostolii lui Isus. De asemenea, este pamântul care a vazut nascându-se primele certuri între crestini.
Patriarhul Bartolomeu a repetat de multe ori în deplina armonie cu Papa Francisc, faptul ca numai o Biserica unita în sens evanghelic poate da un raspuns la problemele care perturba dintotdeauna calea existentei umane.
Sinodul pan-ortodox va ajuta la întelegerea acestei provocari si la reevaluarea mesajul Evangheliei cu instrumentul sinodalitatii, expresie a respectului reciproc si a libertatii în sensul evanghelic, dincolo de presiunile politice conjuncturale.