Preasfinţia Sa Episcop Virgil Bercea, episcopul greco-catolic de Oradea, a fost prezent la Sibiu miercuri, 1 martie, la vernisajul expoziţiei „Iconoferestre” a artistului Marian Furtună. Expoziţia a fost deschisă la Muzeul de Artă Contemporană din cadrul Muzeului Naţional Brukenthal. La vernisaj au mai fost prezenţi artistul plastic Marian Furtună, conf. univ. dr. Adrian Stoleriu, decanul Facultății de Arte din cadrul Universităţii Naţionale George Enescu din Iași şi Alexandru Chituţă, manager interimar al Muzeului Naţional Brukenthal.
În cadrul vernisajului, Preasfinţia Sa Virigil Bercea a primit o diplomă de excelenţă şi medalia Brulenthal 300 „în semn de aleasă preţuire, pentru merite deosebite în valorificarea moşteniri culturale şi sprijinirea creaţiei artistice din România”.
În aria artei cu subiect religios din România, creația lui Marian Furtună își revendică un loc aparte, distingându-se prin expresia exterioară, dar mai ales prin conținutul intrinsec al lucrărilor sale.
„Astăzi (n.r. miercuri), la Muzeul de Artă Contemporană din cadrul Muzeului Naţional Brukenthal am avut un vernisaj atipic, să spunem aşa, pentru că expoziţia este una dintre cele mai uimitoare, mai senzaţionale, o expoziţie pe care pe unii poate să îi uimească, pe unii poate să îi facă să se gândească la diferite chestiuni, pe unii poate să îi întristeze, pe unii să îi bucure, pe unii poate să îi enerveze. Expoziţia aparţine pictorului Marian Furtună, un pictor care este şcolit la Cluj, foarte cunoscut în mediul picturii bisericeşti pentru că Marian Furtună a pictat biserici ortodoxe şi greco-catolice în Transilvania. De data aceasta vine să ne propună o expoziţie cu totul specială în care îşi dă frâu creaţiei, visului, îşi dă frâu a tot ceea ce gândeşte, de a îmbrăca cuvântul sacru în imagine”, ne-a declarat Alexandru Chituţă.
Lucrările cu specific sacru pe care Marian Furtună le-a expus la Muzeul Naţional Brukenthal au mai fost expuse în urmă cu câțiva ani şi la Bruxelles. Prezent la vernisaj, PS Virgil Bercea le-a admirat, Marian Furtună prezentându-i fiecare lucrare în parte.
„Am avut bucuria să îl invităm pe PS Virgil Bercea, episcopul Bisericii Române Unite cu Roma de la Oradea, un prieten personal şi un prieten al Muzeului Naţional Brukenthal, dar şi un prieten al artistului Marian Furtună. Preasfinţia Sa a fost prezent la vernisaj, a rostit şi un cuvânt extraordinar, un cuvânt care există şi în catalogul expoziţiei care a fost lansat astăzi (n.r. – miercuri), album tipărit sub egida editurii Muzeului Naţional Brukenthal. Pentru că Presfinţia Sa este un prieten al muzeului am dorit ca din partea Muzeului Naţional Brukenthal, în semn de preţuire şi în semn de recunoaştere a tot ceea ce Preasfinţia Sa face pentru arta şi cultura românească, să îi dăruim o diplomă de excelenţă şi medalia Brukenthal 300, cu speranţa că Presfinţia sa să mai vină la Sibiu ori de câte ori va avea timp şi agenda îi va permite”, ne-a precizat Alexandru Chituţă.
„O scară spre cer”
În cuvântul său, PS Virgil Bercea spune că pictorul pare că a visat sfinţii şi apoi i-a pictat.
„Trăim un timp marcat de consumerism, de carpe diem, de postmodernism prelungit în căutări deșarte, de inteligența artificială care își asumă rezolvarea problemelor stârnind întreaga umanitate, într-o lume și o Europă care nu-și mai recunoaște rădăcinile creștine, care a uitat să mai «aibă vise». Totul se întâmplă, acum, rapid, turbionar! Să faci pictură, care «pictează visul», să cauți chipul Mântuitorului, este un act de curaj, o dovadă de credință și un drum de apostolat. Și mai este ceva: conștiința datoriei înmulțirii talanților. Pentru artistul Marian Furtună, pictura poate armoniza, «îmblânzi», echilibra și, abia apoi, înfrumuseța și educa. Îmi pare că și Marian «a visat» sfinții și-i vedem acum, pictați și expuși pe simeză, cu expresiile lor surâzătoare și pline de sens, cu expresivitate convingătoare, cu mâinile lor excesiv de lungi dând măsura imaterialității lor, cu drapajul hainelor în căutarea preaslăvirii și cântării Adevărului. Aceste tablouri, încearcă să creeze un dialog al vredniciei strădaniilor artistului de a construi o scară spre cer iar, prin structura filiformă a trupurilor lor într-o mișcare răsucită, dar alungită, câteodată frântă, dând sensul fumului de tămâie care se înalță la cer din candele timpului, devin stâlpi mărturisitori ai statorniciei credinței. Trupurile și mâinile, îndelung sacralizate, aduc laudă în fața Tronului Ceresc iar rodul lor se transformă în binecuvântarea care ne înalță. O «Pieta» imponderabilă, dincolo de timp și spațiu, ne convinge de sensul acestui «și acum și pururea și în vecii vecilor».
În prezentul continuu al derutei artei contemporane este binefăcătoare și reconfortantă inspirația artistului care reușește să reconfigureze limbajul artei sacre, fără a renunța la figurativ și fără a trece într-un manierism neobizantin lipsit de calitate plastică. Pare că Marian Furtună are grijă de noi. Iconografia mântuirii, gândită de artist, ne trezește, ne scoate din zona de confort vizual pentru a ne aminti că suntem părtași ai „drumului pe Cale”, iar iureșul personajelor ne cuprinde în traiectoria vieții sfinte. E ca și cum ne-ar determina să ne grăbim, timpul nostru nu mai este. Doar al Domnului”, este cuvântul PS Virgil Bercea.
Expoziţia „Iconoferestre” a artistului Marian Furtună poate fi vizitată până la sfârşitul lunii martie.
Sursa: www.bihon.ro