«„Dilexit nos” („EL ne-a iubit”) este o enciclică actuală, dedicată iubirii umane și divine ca sentiment primordial. Solutia pentru o lume dreaptă, solidară și fraternă, chemând la un echilibru între viața materială și cea spirituală.» citim într-un articol publicat joi, 14 noiembrie a.c., de agenția de presă Radio România (Rador), în cadrul căruia jurnalistul Cătălin Tuluc a purtat un dialog cu acad. prof. dr. ing. George Teșeleanu, președinte în România al Fundației Pontificale „Centesimus Annus” Pro Pontefice, pe marginea acestui document și relevanța lui în lumea de astăzi.

***

„Dilexit nos” ( „Ne-a iubit”) este titlul celei de a patra enciclice a Sanctității Sale Papa Francisc, apărută la finalul lunii octombrie a.c. în Vatican. Un document prin care actualul Suveran Pontif îndeamnă ca într-„o lume care pare să îşi fi pierdut inima” să ne schimbăm perspectiva, obiectivele şi să recuperăm ceea ce este cel mai important şi necesar: iubirea. Cu o deosebită atenție la cei săraci, la migranți, la ecologia globală și la contextul geopolitic, Papa Francisc pe parcursul pontificatului său a acordat o atenție deosebită Doctrinei Sociale a Bisericii, până în punctul de a fi – greșit înțeles – considerat ca fiind mult prea dedicat problematicilor sociale. Astfel, Vaticanul consideră că această a patra enciclică oferă cheia înțelegerii întregului magisteriu al Papei Francisc, care spune că „ceea ce exprimă acest document („Dilexit nos”– DN ) ne permite să descoperim ce a fost scris în enciclicele sociale Laudato Si’ și Fratelli tutti și nu este străin de întâlnirea noastră cu iubirea lui Dumnezeu care ne ajută „să țesem legături fraterne, să recunoaștem demnitatea fiecărei ființe umane și să ne îngrijim împreună de Casa noastră comună” (DN 217). Mesajul pe care Papa Francisc îl dă întregii familii umane izvorăște dintr-o singură sursă, prezentată în acest document în mod explicit. Enciclica „Dilexit nos” subliniază faptul că relațiile autentice se construiesc din inimă, invitându-ne să fim atenți unii la alții, promovând o comunitate fondată pe iubire și justiție.

Din această organizație fac parte lideri catolici din toată lumea care doresc să transpună în practică Doctrina Socială a Bisericii Catolice. Țara noastră a aderat la „Centesimus Annus” Pro Pontefice pe 18 februarie 2014 printr-un eveniment constitutiv care a avut loc la Episcopia Greco-Catolică „Sf. Vasile cel Mare” din București. Fundația a fost instituită în Vatican în timpul pontificatului Papei Ioan Paul al II-lea (în 1991) care a evidențiat printr-un Motu proprio initulat „Centesimus Annus” importanța răspândirii Doctrinei Sociale a Bisericii și relevanța aplicării acesteia în domeniul social, economic și știintific contemporan.

C.T.: Ce aduce nou această Enciclică?

George Teșeleanu: Scrisoarea enciclică „Dilexit nos” rezonează cu temele enciclicelor anterioare ale Papei Francisc, precum „Laudato Si’” și „Fratelli tutti”, continuând să promoveze valori precum iubirea umană și divină, dar și solidaritatea. Enciclica reflectă viziunea Suveranului Pontif asupra unei lumi mai umane, în care dragostea și iertarea sunt esențiale pentru bunăstarea personală și colectivă. Enciclica explorează tema iubirii ca acțiune, nu doar ca sentiment. Papa Francisc reamintește că adevărata iubire presupune sacrificiu și responsabilitate, fiind un motor de schimbare atât la nivel personal, cât și la nivel social. Suntem încurajați să trăim un timp de reconciliere, în familii, cu prietenii și comunitățile noastre, promovând în mod activ pacea și unitatea, în spiritul învățăturilor despre Inima Preasfântă a lui Isus.

C.T.: Enciclica „Dilexit nos”, subliniază centralitatea iubirii lui Dumnezeu și invită la reconciliere. Ce înseamnă iubirea lui Dumnezeu în viziunea Papei Francisc?

George Teșeleanu: Papa Francisc explorează tema iubirii divine, punând accentul pe Inima lui Isus ca simbol central al iubirii lui Dumnezeu pentru oameni, trasând calea de vindecare și unitate într-o lume aflată sub presiunea individualismului și a superficialității. În viziunea sa, Inima lui Cristos este o formă a iubirii totale și necondiționate a lui Dumnezeu, oferind un model de compasiune, empatie și iertare. Inima devine un simbol central al identității creștine, invitând oamenii să reflecte asupra propriei lor capacități de iubire și dăruire. Această enciclică se aliniază perfect cu spiritul jubiliar, fiind încurajați să folosim acest timp pentru a căuta pacea interioară și iertarea, atât față de noi înșine, cât și față de ceilalți, fiind un prilej de întoarcere sinceră către Dumnezeu.

C.T.: Mai poate omul să gândească cu inima față de aproapele lui, mai este capabil de iubire într-o lume agitată, fragmentată, expusă vulnerabilităților, lipsită de încredere și speranță, cu numeroase contraste și supusă unui „timp accelerat” superficial?

George Teșeleanu: Consider că omul căutător de semnificație, poate face cu siguranță aceasta. În căutarea sensului, regăsim iubirea activă ca acțiune, nu doar ca sentiment. Papa Francisc critică tendințele de superficialitate și „consumerism” ce caracterizează lumea modernă, sugerând că acestea alimentează goliciunea spirituală. Ne îndeamnă prin această enciclică să privim dincolo de aparențe și să găsim un echilibru între viața materială și cea spirituală. În acest sens, anul Jubiliar 2025 pe care Sanctitatea Sa l-a proclamat sub motto-ul „Pelerini ai speranței” și care va începe în curând, pe 24 decembrie a.c., poate deveni un moment pentru a aplica iubirea activă și responsabilitatea descrise în „Dilexit nos” în relațiile noastre personale.

C.T.: Ce se comunică de fapt prin această Enciclică? Ne cheamă Cristos la o iubire misionară?

George Teșeleanu: Papa Francisc ne amintește că adevărata iubire presupune sacrificiu și responsabilitate, fiind un motor de schimbare la nivel personal, cât și social. Enciclica este o invitație la devoțiune și meditație. În spiritul devoțiunii față de Inima Sacră a lui Isus, Papa încurajează rugăciunea și meditația ca metode de reconectare la spiritualitate. În acest fel „Dilexit nos” devine și o invitație la introspecție, la redescoperirea valorilor personale și la apropierea de Dumnezeu, pentru ca apoi să fim cu adevărat misionari pentru ceilalți.

C.T.: Ne mai iubește Dumnezeu astăzi?

George Teșeleanu: „«Ne-a iubit», spune Sfântul Pavel referindu-se la Cristos, pentru a ne face să descoperim că de această iubire nimic «nu ne va putea despărţi» (Rom 8,39)” – așa începe Enciclica „Dilexit nos”. Cu siguranță Dumnezeu ne mai iubește și ne invită zi de zi să ne transformăm inimile pentru a răspândi iubirea lui în lume, chiar și în fața urii care ne împresoară. Papa Francisc ne reamintește că iubirea față de aproapele trebuie să fie o reacție naturală la iubirea lui Dumnezeu, o iubire care „nu se fabrică”, ci necesită o „transformare a inimii egoiste”, căutând să imităm sentimente divine. Iubirea se manifestă în acțiuni simple și cotidiene, iar relațiile umane sunt importante în a oferi și a primi iubire. Datorită lui Isus „și noi am cunoscut şi am crezut dragostea pe care o are Dumnezeu în noi” (In 4,16) se reiterează încă de la început în enciclică.

C.T.:Ce ecouri are acest document în activitatea pe care o desfășurați în România?

George Teșeleanu: Consider că, întâi de toate ne aduce aminte că „El ne-a iubit”. „Dilexit nos” este o enciclică actuală, dedicată iubirii umane și divine ca sentiment primordial. Se poate considera totodată ca fiind soluția pentru o lume dreaptă, solidară și fraternă, chemând la un echilibru între viața materială și cea spirituală. În această perioadă marcată de incertitudini și conflicte globale, mesajul iubirii din Inima lui Isus invită credincioșii să privească cu încredere spre viitor, să promoveze dialogul și pacea, o lume în care dragostea și iertarea sunt esențiale pentru bunăstarea personală și colectivă. Enciclica îndeamnă la reînnoirea devoțiunii autentice față de Preasfânta Inimă a lui Isus, amintind că în aceasta găsim întreaga Evanghelie și învățăm să iubim cu adevărat.

C.T.: „Să fie pace!” o cere de fiecare dată Suveranul Pontif, îndemnând la noi căi de dialog în diverse părții ale lumii marcate de conflicte și la găsirea de soluții. Aceasta pentru că „războiul este o înfrângere” pentru umanitate, o umanitate în care cea mai puternică armă este chemată să fie iubirea lui Dumnezeu: „Dilexit nos”!

RADOR – Cătălin Tuluc