Preotul împreună cu diaconul stau în fața Sfintei Mese și spun în taină: Hristos a înviat din morți… (de trei ori), Mărire întru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bunăvoire (de două ori) și Doamne, buzele mele vei deschide și gura mea va vesti lauda Ta. (o dată)

Rugăciunea Împărate ceresc… nu se zice până la sărbătoarea Coborârii Sfântului Spirit.

După Binecuvântarea de Liturghie, preotul din altar cântă: Hristos a înviat…, (o dată), apoi credincioşii (o dată), după care preotul cântă din nou: Hristos a înviat din morţi cu moartea pe moarte călcând, iar credincioşii răspund: Şi celor din morminte viaţă dăruindu-le!

Preotul primeşte lumânarea aprinsă în mâna stângă, iar în dreapta cădelniţa, şi rosteşte, ca la începutul Slujbei de înviere, stihurile, trecând în cele patru laturi ale Sfintei Mese (vezi p…). Acest ritual îl săvârşeşte în toată Săptămâna Luminată, şi nu numai la Liturghie, ci la toate oficiile liturgice pe care le celebrează.

Antifoanele

Antifonul I, vers 2

Stih 1: Strigaţi Domnului tot pământul (Ps. 65,1a).

Pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, Mântuitorule, mântuieşte-ne pe noi.

.

Stih 2: Cântaţi numele Lui, daţi mărire laudei Lui (Ps. 65,1b).

Pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, Mântuitorule, mântuieşte-ne pe noi.

.

Stih 3: Ziceţi lui Dumnezeu: Cât sunt de înfricoşătoare lucrurile Tale! Pentru mulţimea puterii Tale, minţi-vor Ţie duşmanii Tăi (Ps. 65,2).

Pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, Mântuitorule, mântuieşte-ne pe noi.

.

Stih 4: Tot pământul să se închine Ţie şi să cânte Ţie, să cânte numelui Tău (Ps. 65,3).

Pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, Mântuitorule, mântuieşte-ne pe noi.

.

Mărire Tatălui şi Fiului şi Sfântului Spirit.

Pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, Mântuitorule, mântuieşte-ne pe noi.

.

Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.

Pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, Mântuitorule, mântuieşte-ne pe noi.

.

Antifonul II, vers 2

Stih 1: Dumnezeule, îndură-Te spre noi şi ne binecuvântează (Ps. 66,1a).

Mântuieşte-ne pe noi, Fiule al lui Dumnezeu, Cel ce ai înviat din morţi, pe cei ce-Ţi cântăm Ţie: Aliluia!

.

Stih 2: Luminează faţa Ta peste noi şi ne miluieşte (Ps. 66,1b).

Mântuieşte-ne pe noi, Fiule al lui Dumnezeu, Cel ce ai înviat din morţi, pe cei ce-Ţi cântăm Ţie: Aliluia!

.

Stih 3: Ca să cunoaştem pe pământ calea Ta, în toate neamurile, mântuirea Ta (Ps. 66,2).

Mântuieşte-ne pe noi, Fiule al lui Dumnezeu, Cel ce ai înviat din morţi, pe cei ce-Ţi cântăm Ţie: Aliluia!

.

Stih 4: Lăuda-Te-vor popoarele, Dumnezeule, lăuda-Te-vor popoarele toate (Ps. 66,3).

Mântuieşte-ne pe noi, Fiule al lui Dumnezeu, Cel ce ai înviat din morţi, pe cei ce-Ţi cântăm Ţie: Aliluia!

.

Mărire Tatălui şi Fiului şi Sfântului Spirit.

Mântuieşte-ne pe noi, Fiule al lui Dumnezeu, Cel ce ai înviat din morţi, pe cei ce-Ţi cântăm Ţie: Aliluia!

.

Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!

Unule-Născut, Fiule şi Cuvânt al lui Dumnezeu, Cel ce eşti fără de moarte şi ai primit pentru mântuirea noastră a Te întrupa din Sfânta Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioara Maria; Care neschimbat Te-ai întrupat şi răstignindu-Te, Hristoase Dumnezeule, cu moartea pe moarte ai călcat. Unul fiind din Sfânta Treime, împreună mărit cu Tatăl şi cu Spiritul Sfânt, mântuieşte-ne pe noi.

.

Antifonul III, vers 5

Stih 1: Să învie Dumnezeu şi să se risipească vrăjmaşii Lui şi să fugă de la faţa Lui toţi cei ce-L urăsc pe Dânsul.

Hristos a înviat din morţi cu moartea pe moarte călcând, şi celor din morminte viaţă dăruindu-le.

.

Stih 2: Precum se risipeşte fumul să se risipească; precum se topeşte ceara în faţa focului.

Hristos a înviat din morţi cu moartea pe moarte călcând, şi celor din morminte viaţă dăruindu-le.

.

Stih 3: Aşa să piară păcătoşii de la faţa lui Dumnezeu, iar drepţii să se veselească.

Hristos a înviat din morţi cu moartea pe moarte călcând, şi celor din morminte viaţă dăruindu-le.

.

Stih 4: Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm şi să ne veselim în ea!

Hristos a înviat din morţi cu moartea pe moarte călcând, şi celor din morminte viaţă dăruindu-le.

.

Se face Intratul Mic, cu Sfânta Evanghelie.

Preotul (sau diaconul dacă este) stând înaintea Sfintelor Uşi şi ridicând deasupra capului Sfânta Evanghelie, spune cu glas înalt:

Înţelepciune, drepţi!

.

Stih: Întru adunări binecuvântaţi pe Dumnezeu, pe Domnul din izvoarele lui Israel! (Ps. 67,27)

Mântuieşte-ne pe noi, Fiule al lui Dumnezeu, Cel ce ai înviat din morţi, pe cei ce-Ţi cântăm Ţie: Aliluia!

Apoi troparul Hristos a înviat din morţi cu moartea pe moarte călcând, şi celor din morminte viaţă dăruindu-le.

.

Ipacoiul, vers 4

Venit-au mai înainte de dimineaţă cele ce erau cu Maria şi aflând piatra răsturnată de pe mormânt, auzit-au de la înger: Pentru ce căutaţi printre cei morţi, ca pe un om, pe Cel ce este întru lumina cea pururea fiitoare? Vedeţi giulgiurile cele de înmormântare. Alergaţi şi vestiţi lumii că a înviat Domnul omorând moartea, că este Fiul lui Dumnezeu, Cel ce mântuieşte neamul omenesc.

.

Condacul, vers 8

Deşi Te-ai coborât în mormânt, Cel ce eşti fără de moarte, puterea iadului ai zdrobit şi ai înviat ca un biruitor, Hristoase Dumnezeule, zicând femeilor purtătoare de mir Bucuraţi-vă şi apostolilor Tăi pace dăruindu-le, Cel ce dai celor căzuţi învierea.

.

În loc de Sfinte Dumnezeule, în toată Săptămâna Luminată se cântă:

Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi şi îmbrăcat (Gal. 3,27). Aliluia! (de trei ori)

Mărire Tatălui şi Fiului şi Sfântului Spirit,

Și acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!

În Hristos v-aţi şi îmbrăcat. Aliluia!

Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi şi îmbrăcat. Aliluia!

.

Prochimen la Apostol, vers 8:

Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul să ne bucurăm și să ne veselim în ea. (Ps. 117,23)

Stih: Lăudați pe Domnul că este bun, că în veac este mila Lui. (Ps. 117,1)

.

Apostolul (Fapte 1,1-8)

În cartea cea dintâi am scris, o, Teofile, despre toate cele ce a început Isus a face și a învăța, până în ziua în care S-a înălțat la Cer, poruncind prin Apiritul Sfânt apostolilor pe care i-a ales, cărora S-a și înfățișat pe Sine viu, după pătimirea Sa, prin multe semne doveditoare, arătându-li-Se timp de patruzeci de zile și vorbindu-le cele despre Împărăția lui Dumnezeu. Și, fiind împreună cu ei, le-a poruncit să nu se depărteze de Ierusalim, ci să aștepte făgăduința Tatălui, pe care – a zis El – ați auzit-o de la Mine: că Ioan a botezat cu apă, iar voi veți fi botezați cu Spiritul Sfânt, nu mult după aceste zile. Iar ei, adunându-se, L-au întrebat, zicând: Doamne, oare în acest timp vei așeza Tu, la loc, împărăția lui Israel? Iar El le-a zis: Nu este al vostru a ști anii sau vremile pe care Tatăl le-a pus în stăpânirea Sa. Ci veți lua putere, venind Spiritul Sfânt peste voi, și Îmi veți fi Mie martori în Ierusalim și în toată Iudeea și în Samaria și până la marginea pământului.

.

Aliluia, vers 8, la cădirea Evangheliei:

Stih 1: Tu, Doamne, sculându-Te, vei milui Sionul, că vremea este să-l miluiești pe el. (Ps. 101,14)

Stih 2: Că va zidi Domnul Sionul și se va arăta întru mărirea Sa. (Ps. 101,17(

.

Evanghelia (Ioan 1,1-17)

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul. Acesta era întru început la Dumnezeu. Toate prin El s-au făcut; și fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut. Întru El era viața și viața era lumina oamenilor. Și lumina luminează în întuneric și întunericul nu a cuprins-o. Fost-a un om trimis de la Dumnezeu, iar numele lui era Ioan. Acesta a venit spre mărturie, ca să mărturisească despre Lumină, ca toți sa creadă prin el. Nu era el Lumina, ci ca să mărturisească despre Lumină. Cuvântul era Lumina cea adevărată, Care luminează pe tot omul care vine în lume. În lume era și lumea prin El s-a făcut, dar lumea nu L-a cunoscut, întru ale Sale a venit, dar ai Săi nu L-au primit. Și celor câți L-au primit, care cred în numele Lui, le-a dat putere ca să se facă fii ai lui Dumnezeu, Care nu din sânge, nici din dorință trupească, nici din dorință bărbătească, ci de la Dumnezeu s-au născut. Și Cuvântul S-a făcut trup și S-a sălășluit între noi și am văzut mărirea Lui, mărire ca a Unuia-Născut din Tatăl, plin de har și de adevăr. Ioan mărturisea despre El și striga, zicând: Acesta era despre Care am zis: Cel care vine după mine a fost înaintea mea, pentru că mai înainte de mine era. Și din plinătatea Lui noi toți am luat, și har peste har. Pentru Legea prin Moise s-a dat, iar harul și adevărul au venit prin Isus Hristos.

.

În loc de obişnuitul Axion Cuvine-se cu adevărat, de la Înviere şi până la Înălţarea Domnului se cântă

Îngerul a strigat către cea plină de har: Curată Fecioară, bucură-te! Şi iarăşi zic: Bucură-te, că Fiul tău a înviat a treia zi din mormânt şi pe morţi i-a ridicat. Popoare, veseliţi-vă!

Luminează-te, luminează-te, noule Ierusalime, că mărirea Domnului peste tine a strălucit. Saltă acum şi te bucură, Sioane, iar Tu, curată Născătoare de Dumnezeu, veseleşte-te întru învierea Fiului tău.

.

Tot până la Înălţarea Domnului, în loc de Binecuvântat este cel ce vine întru numele Domnului, de Văzut-am lumina cea adevărată şi de Să se umple gurile noastre, se cântă Hristos a înviat din morţi cu moartea pe moarte călcând, şi celor din morminte viaţă dăruindu-le!

.

De asemenea, în loc de Fie numele Domnului binecuvântat (de trei ori), se cântă Hristos a înviat…. (de trei ori)

.

Cuminecarul: Trupul lui Hristos luaţi şi din Izvorul cel fără de moarte gustaţi. Aliluia!

Rugăciune

ce se citește în luminata zi a Învierii lui Hristos,

la împărtășirea credincioșilor

Stăpâne Doamne, Dumnezeul nostru, Cel ce ne-ai învrednicit pe noi a trece vremea cinstitului și dumnezeiescului post de patruzeci de zile, care s-a însemnat de Tine și s-a dat nouă prin Tine; Cel ce ai pus nouă pocăință pentru mântuirea sufletelor și curăția trupurilor și spre alungarea diavolilor; Care ne-ai arătat nouă spre închinare chipul cinstitei Tale cruci și ne-ai dăruit-o să o sărutăm cu atingerea nevrednicelor noastre buze; Cel ce ne-ai învrednicit să auzim de învierea prietenului Tău Lazăr și de intrarea Ta în Ierusalim, întâmpinat fiind de pruncii evrei care strigau: Osana întru cei de sus! Cel ce ne-ai învrednicit să vedem mântuitoarele Tale patimi și să ne închinăm dumnezeieștii Tale răstigniri, suliței, trestiei, buretelui, coborârii de pe cruce și îngropării, și să ajungem la cinstita și dumnezeiasca Ta înviere.

Pentru aceasta, văzând ziua Învierii Tale, cu bucurie strigăm Ție Hristoase Dumnezeul nostru, și împreună cu îngerii, cu arhanghelii, cu heruvimii, cu serafimii, cu toți sfinții și cu preacurata Maica Ta, Te preamărim, lăudându-Te pe Tine marele Dumnezeu și Mântuitorul nostru Isus Hristos.

Și acum Te rugăm, Stăpâne, pentru robii Tăi aceștia (N), care vin sub acoperământul casei Tale celei sfințite, primește pocăința lor și-i iartă pe ei, pentru Învierea Ta, de mulțimea păcatelor celor nenumărate, știute și neștiute, de voie și fără de voie; curăță-i ca pe desfrânata ce plângea și ca pe Petru care s-a lepădat și, plângând cu amar, iarăși l-ai primit. Primește smerenia și mărturisirea robilor Tăi precum ai primit pe vameșul care cu suspin se ruga. Pune frica Ta în inimile lor ca să se teamă de Tine și să Te iubească din toată inima lor. Dă-le lor să păzească toate poruncile Tale în toate zilele vieții lor, umblând după voia Ta. Învrednicește-i pe dânșii fără osândă să vină și să se împărtășească cu preacuratul Tău Trup și cu cinstitul Tău Sânge, ca, primindu-le cu vrednicie, să fie părtași împărăției Tale, lăudându-Te și preamărindu-Te pe Tine, împreună cu Cel fără de început al Tău Părinte și cu Preasfântul și Bunul și de viață Făcătorul Tău Spirit, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

.

În Săptămâna Luminată Uşile împărăteşti nu se închid!

.

Rugăciunea de binecuvântare a pâinii

care se numește în popor ”paști”

.

Dumnezeule cel atotputernic și Doamne atotțiitorule, Care ai poruncit robului Tău Moise, la ieșirea lui Israel din Egipt și la eliberarea poporului Tău din robia cea amară a lui Faraon, să junghie mielul care închipuia mai dinainte pe Mielul Cel ce de bunăvoie pentru noi s-a junghiat pe cruce, luând asupra Sa păcatele a toată lumea, pe iubitul Tău Fiu, Domnul nostru Isus Hristos, pe Tine și acum cu smerenie Te rugăm: caută spre pâinea aceasta și o binecuvântează și o sfințește. Că și noi robii Tăi pe aceasta am pus-o acum înaintea măririi Tale în această preastrălucită, preamărită și mântuitoare zi a Paștilor, spre cinstirea și mărirea și spre aducerea aminte de preamărita înviere a Aceluiași Fiu al Tău, Domnul nostru Isus Hristos, prin care din veșnica robie a vrăjmașului și din legăturile nedezlegate ale iadului am aflat dezlegare, eliberare și ieșire.

Deci și pe noi, care am adus-o și dintr-însa vom gusta, fă-ne părtași binecuvântării Tale cerești și alungă de la noi, cu puterea Ta, toată boala și neputința, dăruindu-ne la toți sănătate.

Că Tu ești izvorul binecuvântării și dătătorul vindecărilor și Ție mărire înălțăm, Părintelui celui fără de început, și Unuia-Născut Fiului Tău, și Preasfântului și Bunului și de viață Făcătorului Tău Spirit, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Preotul stropește pâinea cu apă sfințită zicând

Se binecuvântează și se sfințește pâinea (și vinul) aceasta, prin stropirea cu apa sfințită, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Spirit. Amin. (de trei ori)

.

Se împart „paștile” (pâinea şi vinul binecuvântate în Joia Mare sau în dimineața Învierii, după Sfânta Liturghie, sau alte bucate pregătite după obiceiul locului) care se iau acasă de către credincioşi.

.

Tot la sfârşitul Sfintei Liturghii se pot face rugăciunile de binecuvântare a caşului, a ouălor şi a cărnii. Aceste rugăciuni se găsesc și în Euhologiu sau în Liturghier.

.

Rugăciune la binecuvântarea cărnurilor

Caută, Doamne Isuse Hristoase, spre mâncărurile acestea de carne și le sfințește pe ele precum ai sfințit berbecul pe care Ți l-a adus credinciosul Avraam, mielul pe care Ți l-a adus jerfă Abel și vițelul cel gras, care ai poruncit să se junghie pentru fiul cel rătăcit și apoi întors la Tine. Și precum acela s-a învrednicit a se îndulci de harul Tău, așa și pe noi ne învrednicește să luăm cele sfințite și binecuvântate de Tine, spre hrana noastră a tuturor.

Că Tu ești hrana cea adevărată și dătătorul bunătăților și Ție mărire înălțăm, împreună și Părintelui celui fără de început și Preasfântului, Bunului și de viață Făcătorului Tău Spirit, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

.

Rugăciune la binecuvântarea cașului și ouălor

Stăpâne Doamne, Dumnezeul nostru, Ziditorule și Făcătorule a toate, binecuvântează cașul și ouăle acestea, și pe noi ne păzește întru bunătatea Ta, ca gustând dintr-însele, să ne umplem de darurile Tale cele date nouă cu prisosință și de bunătatea Ta cea negrăită.

Că a Ta este stăpânirea și a Ta este împărăția, și puterea, și mărirea, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Spirit, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

.

Se cuvine a şti: În toată Săptămâna Luminată preotul îmbracă toate ornatele (luminate) la orice oficiu liturgic săvârşeşte!

.