Vernisajul expoziției de sculptură Tréfilage III.
O tehnică inedită de țesere a metalelor
a artistului plastic Darius Hulea
J𝐨𝐢, 𝟏𝟏 𝐦𝐚𝐢 𝟐𝟎𝟐𝟑, 𝐝𝐞 𝐥𝐚 𝐨𝐫𝐚 𝟏2.𝟎𝟎 la Muzeul Ţării Crişurilor Oradea – Complex Muzeal și apoi la ora 13 Catedrala „Sfântul Nicolae” va avea loc vernisajul expoziției de sculptură „Tréfilage III. O tehnică inedită de țesere a metalelor”, a artistului plastic Darius Hulea. Evenimentul se desfășoară în cadrul Zilelor Muzeului Țării Crișurilor, ediția a XXV-a și este organizat de Muzeul Ţării Crişurilor Oradea – Complex Muzeal, împreună cu Episcopia Greco – Catolică de Oradea, Asociația Culturală „Simion Bărnuțiu” și Asociația „Țara Celor Trei Crișuri”, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea.
Darius Hulea este un tânăr artist contemporan, născut în anul 1987 la Alba Iulia, care și-a definitivat studiile de artă la Universitatea de Artă si Design din Cluj, secția sculptură. Lucrările sale, fire de metal sudate, dau viață personajelor lumii artistice, literare, istorice, mitice sau biblice și ne spun o poveste despre o spiritualitate ce transpare dincolo de forme. Uneori, aceste ”schițe” de metal, aparent neterminate, construiesc un mister al descifrării interiorității personajului, a semnificației lor contemporane. Fiindcă acest mixaj clasic/contemporan, formă/lipsa formei, materialitate/spiritualitate deschide noi perspective și abordări plastice și conceptuale. Cele două lucrări care vor poposi pentru aproape o lună în spațiul din jurul Catedralei, ”Moise” și ” Sfântul Gheorghe”, au fost alese pentru a străjui parcă intrarea în Catedrală și a confirma încă o dată, importanța expresiei vizuale în definitivarea trăirii actului sacru. Dar, dincolo de strășnicia cu care-și afirmă apartenența la teritoriul lumii Vechiului sau Noului Testament, ele creează un loc interior, în prelungirea granițelor neterminate ale ”desenului”. Este locul nostru interior, în afara timpurilor, care permite definirea unei stări interioare.
Lucrările lui Darius Hulea exprimă, prin dimensiune și formă, ordinea coexistenței lumii reale și a celei nevăzute, ele ne așează în imediata vecinătate a exprimării unui act de credință.
„Analizând toate ideile secolului XX asupra conceptului ”Drawing in space”, am ajuns să folosesc banala sârmă în dezvoltarea desenului academic, reușind să conturez în fragmentele istorice reflecția spontană a vibe-ului contemporan. Desenez acum 3D părți ale istoriei neștiute (dispărute) ce trezește publicului anamneze ale trecutului, a Renașterii, a studiului academic asupra formei, într-un material industrial ce apare modelat ușor până la aspectul unui fir de păr. Acum, fiecare bucată de sârmă imită tușa unui creion lăsat pe foaia de hârtie. Diferența este că hârtia devine spațiu, iar tușele de creion devin învelișul și amprenta formei prin sârme paralele, suprapuse și răsucite în expansiunea formei” a mărturisit artistul pentru MȚC.
Vă așteptăm la vernisaj!
Rodica Indig
Consilier cultural EGCO