„La început a fost un vis apoi, o dorinta si a fost nevoie de 10 ani sa devina realitate. Faptul ca suntem azi aici demonstreaza ca, uneori, visele se adeveresc, ca dorintele se împlinesc si ca efortul este rasplatit.
Casa Frentiu. De unde acest nume? Pentru cei care nu stiti, IPSS Valeriu Traian Frentiu, a stat pe scaunul de arhiereu al Episcopiei Greco-Catolice de Oradea, 30 de ani, în perioada 1922-1952.
Si, din aceasta pozitie, de arhiereu al Eparhiei de Oradea, s-a îngrijit, pe rând, de fiecare din cladirile impunatoare ale episcopiei iar altele, chiar construindu-le.
Pe întreg teritoriul eparhiei a dus o campanie de refacere si de zidire a bisericilor parohiale;
A refacut si amenajat statiunea climaterica Stâna de Vale care i-a adus, pe drept cuvânt, numele de „Ctitor modern”;
La Beius, pe lânga institutiile scolare noi, a cumparat o casa pentru personalul episcopiei, iar pe un alt teren a ridicat o cladire pentru manastirea Ordinului Asumtionist;
În regiunea Finis a construi o cale ferata de 30 km;
La Remeti a construit o fabrica de cherestea, 50 de km de cale ferata;
Micul domeniu de Holod a intrat într-un proces de modernizare;
În regiunea Salonta, la Tulca-Cetea, a înfiintat o ferma noua cu magazii, cladiri si fântâna arteziana;
Am enumerat doar câteva din realizarile avute în Episcopia de Oradea. Mai multe, si mai în amanunt, despre administrarea bisericeasca în Episcopia de Oradea, le veti gasi în pliantul ce l-am pregatit pentru dumneavoastra. Daca doriti sa aflati mai multe, si va recomand sa o faceti, procurati-va, cartea Episcopul Valeriu Traian Frentiu, Scrisori pastorale, circulare si discursuri oficiale (1913-1948) scrisa de Silviu Sana si Tiberiu Ciorba, scoasa la Editura Universitatea Oradea, de unde, cu permisiunea autorilor am preluat si noi pentru pliant.
Pentru toate acestea si pentru ca, asa cum nota Episcopul Ioan Suciu despre IPSS Valeriu Traian Frentiu: Faptele lui, virtutiile lui sunt slavite. Vorbesc pietrele institutiilor pe care le-a întemeiat. Seminarul si scolile. Pietrele sunt panegiricile acestei munci de un patrat de veac”, am decis ca aceasta casa sa îi poarte numele.
Casa Frentiu, asa cum am obisnuit, pe cei cu care vorbeam despre aceasta constructie, în cei zece ani de când am început lucrarile, nu este un azil si nu este o casa de batrâni ci este casa unei batrâneti întelepte, senine si respectate; casa unde oamenii pot împartasi cu altii propriile idei si propriile sentimente; casa omului caruia ochii îi scânteiaza de bucurie sau se umbresc de lacrimi si casa omului ale carui buze lasa sa treaca un strigat de bucurie sau un suspin de durere.
Este o casa.
De aceea, înca din faza de proiect, a fost gândita pentru a avea activitati permanente facute cu ajutorul animatorilor, voluntarii.
Se vrea lucrul acesta pentru ca, constienti de exigentele profunde ale sufletului, dorim sa îmbunatatim calitatea vietii persoanelor în vârsta, care, vor gasi astfel un mod de a se exprima, de a fi activi, capabili de a face alegri si de a lua decizii, deschisi spre un viitor ce nu va mai fi privit sau trait cu îngrijorare, ci însotit de proiecte, chiar daca mai mici si cu multa seninatate.
Acesta este spiritul care, pentru o persoana în vârsta, este un stimul pozitiv pentru a depasi propriile dificultati. Stim, într-adevar, ca adeseori persoana în vârsta are propriile ideii, o particulara viziune a lumii, de multe ori nu prea elastica, si ca nu îsi schimba propriile principii. Întelegem ca, a le schimba, dupa o viata întreaga pe care au trait-o, este cu adevarat dificil.
Dar cu un spirit de toleranta si de solidaritate, mai devreme sau mai târziu vom ajunge la inima oaspetelui casei, si va fi momentul cel mai frumos când el se va simti primit, acceptat, respectat si, mai mult, iubit. Atunci va lasa jos propriile arme de aparare si, din acel moment, va deveni un reinventator al propriei vieti si un colaborator pentru al celorlalti.
Atunci când am luat aceasta decizie, de a se institui activitati de animare în aceasta casa, ne-a foarte clar ca, împartasirea situatiilor si a nevoilor persoanei în vârsta, nu este doar un act de generozitate, ci este un schimb de mentalitate si are ca scop cunoasterea si aprofundarea sensului vietii: fie pentru cine da cât si pentru cel ce primeste precum si dorinta de a cunoaste semnificatia si valoarea vietii, în special în momente particulare de nevoie. Acesta este, credem, modalitatea pentru a se începe a judeca altfel realitatea si, prin urmare, a deveni protagonistii binelui, adica oameni deschisi la realizarea lor însasi dar si a altora
Aceasta deschidere este libertatea interioara si aceasta libertate este nevoia cea mai mare pe care o avem cu totii: saraci si bogati, sanatosi si bolnavi, tineri si persoane în vârsta.
În sensul acesta, centru rezidential, ”Casa Frentiu”, este conceput pentru a satisface toate dorintele.
Dispune de:
– 24 camere sigle care, la cerere pot fi si duble, cu baie proprie, cu sistem de detectie incendiu, apel medical, aer conditionat, sistem de televiziune, internet si telefonie; – sistem de supraveghere video în spatii comune; – o capela; – spatii pentru activitati de terapie ocupationala; – o bucatarie proprie; – o sala pentru servit masa; – spatii de depozitare a alimentelor; – spalatorie, uscatorie si calcatorie proprie; – grupuri sanitare cu finisaje de înalta calitate; – un ascensor modern; – un living modern, dotat cu tv, video, dvd; – un bar; – o curte amenajata.
Servicii incluse în pachetul de baza: – asistenta si îngrijire permanenta prin personal calificat, respectiv asistente medicale, infirmiere, personal de serviciu; – servicii de spalatorie, uscatorie, calcatorie; – meniul zilnic constând în trei mese de baza si doua gustari, preparat de personal calificat, în bucataria proprie.
Servicii medicale: – medic medicina generala ori de câte ori este nevoie; – administrare tratament oral, injectabil, perfuzabil; – aplicare de creme protectoare si pansamente; – asigurarea primului ajutor si a serviciului de ambulanta în caz de nevoie; – masaj terapeutic, kinetoterapie, reflexoterapie, masaj de relaxare; – gimnastica recuperatorie pentru cei care au nevoie; – analize medicale cu recoltare la sediul nostru; – curatarea plagilor si escarelor.
Servicii speciale: – servicii de coafura, frizerie, manichiura, pedichiura; – transportul si însotirea rezidentilor la piese de teatru, concerte, vernisaje, filarmonica; – excursii si pelerinaje.
Activitati: – ore de pictura si desen; – serate muzicale si dans, film si lectura; – jocuri de societate si dezvoltare personala; – sporturi usoare (tenis de masa, biliard, badminton); – activitati de îndemânare; – 5 o’clock tea pentru servirea de ceaiuri, cafea alaturi de un prieten; – acces nelimitat la internet pentru a pastra contactul cu familia, prietenii, sau pentru a învata noi lucruri; – posibilitatea vizitarii rezidentilor de catre familie sau apropiati, ori de câte ori doresc; – plimbari în aer liber în curtea proprie si în parcul din apropiere; – consiliere spirituala; – sarbatorirea în mod festiv a zilelor de nastere si onomastice; – organizarea de mese festive de Craciun, Revelion si de Paste.
As vrea sa multumesc, înainte de toate, PSS Virgil Bercea cel care a crezut primul în aceasta idee si nu doar ca a crezut ci a si sustinut financiar, prin Episcopie, începerea lucrarilor. Va multumesc.
Astfel a început periplul cautarii finantarii pentru ridicarea si finalizarea constructiei.
Acum este momentul sa multumesc unui grup de credincioase din Oradea, în mare parte, cred, din parohia aceasta, în special domnisoarei Maria Stanciu cea care a mobilizat grupul si au cerut, la rugamintea mea, mijlocirea Cerului pentru gasirea finantatorilor. Sunt convins ca fara rugaciunea voastra nu am fi reusit sa ajungem aici. Va multumesc.
Îi multumesc domnului arhitect Octavian Muth cel care a proiectat gândurile mele si a iesit ceea ce vedeti precum si domnului ing. Negrea Ovidiu pentru proiectul de rezistenta.
Domnul inginer Victor Tamas, dirigintele de santier a fost mereu prezent, nu doar aici la aceasta constructie ci si pe celelalte doua santiere, pentru ca, în acesti ani, în paralel cu aceasta constructie, Caritas Eparhial, a construit în Oradea un Centru Social Maria Rosa si un Bloc social, blocul DAR. Ne pare rau ca urmatoare constructie, ce o ridicam la Ioanis, Centru de zi pentru copii, ”Sfântul Martin”, nu ne veti putea ajuta deoarece este departe de Oradea dar, sper, ca macar la inaugurarea centrului, în toamna acestui an, sa fiti alaturi noi. Va multumesc.
În cei zece ani de când am demarat lucrarile au fost mai multe firme care si-au adus aportul la finalizarea constructiei. Firma Edil Coneco SRL, condusa de Constantin Chiruta si Dorin Negrau, care a ridicat casa de la zero pâna la acoperis. Firma Mnerau Edilitare, care a continuat lucrarile, condusa de Marcel Mnerau, firma CEO CONSTRUCT, firma asociatiei noastre care a finalizat lucrarile, firma Toni Instal condusa de Florin Mag, s-a ocupat de partea electrica, firma AL.SE.RO. condusa de Mircea Ciordas, care s-a ocupat de parte de IT si PF Florin Octavian, cu baietii lui, care s-a ocupat de instalatiile sanitare si termice. Tuturor va multumesc.
În mod particular amintesc aici doua persoane care m-au ajutat foarte mult la pregatirea casei pentru inaugurare. Este vorba de Mihai Pop si Mihai Popa. Va multumesc.
Doresc sa amintesc acum pe parintele Vasile Soptea care, timp de doi ani cât a fost presedintele Caritas Eparhial si, sustinut de Adela Popa Ghitulescu, în calitate de director executiv, au continuat lucrarile la aceasta constructie. Va multumesc.
Le multumesc angajatilor asociatie noastre si parintelui Sorin Craciun cu sotia Anamaria care ne-au ajutat sa pregatim casa pentru a putea fi vizitata.
Multumesc voluntarilor care ne ajuta în aceasta zi pentru buna desfasurare a vizitei centrului.
Acum as vrea sa multumesc finantatorilor fara de care, azi, nu am fi aici.
Mai întâi Episcopiei Greco Catolice de Oradea care, asa cum am spus, a fost prima care ne-a ajuta financiar.
Apoi Asociatiei Chiese dell-est din Italia si, în mod special parintelui Antonio Rossi, cel care a crezut de la început în acest proiect. Din pacate vârsta înaintata nu i-a permis sa fie prezent aici, dar sunt alaturi de noi, din partea asociatiei: Don Alfredo Savoldi, presedintele asociatie, Alberto Pasini cu sotia Cristina si Rinaldo Scandolo, membri în consiliu de conducere, Valentina Coleoni, secretara cu doi prieteni Don Giuseppe Minghetti si Aldo Ravasio. Ne bucuram ca ati reusit sa veniti si va rog sa îi transmiteti lui Don Antonio multumirile noastre.
Organizatia Renovabis, din Germania, este al doilea mare finantator al acestei case. Din pacate, persoana care a crezut în aceasta idee si care a sustinut proiectul la Renovabis, doamna Monica Klek, nu a reusit sa ajunga. Le multumesc.
În locul doamnei Monica acum, la Renovabis, pentru România este un alt referent, în persoana domnisoarei Theresa Grabinger care, la fel, crede în asociatia noastra si în potentialul nostru. Nici ea nu a putut fi prezenta azi dar, ne-a promis ca va veni cât mai repede cu putinta.
Conferinta Episcopilor Americani a fost un generos finantator prin referentul pentru România, în persoana lui Declan Murphy. Le multumesc.
Alaturi de acesti finantatori au fost alte sute de persoane care, de-a lungul anilor, au fost aproape de noi prin donarea a 2% din impozitul pe profit.
Cu unii dintre dumneavoastra am început constructia împreuna, altii s-au alaturat de-a lungul anilor si am finalizat-o împreuna. Cu cât ne-am implicat, fiecare dintre noi, cu atât visul de a vedea ridicata aceasta casa pentru vârstnici s-a realizat mai repede.
Donatiile oferite de dumneavoastra au avut o importanta deosebita pentru ca au reprezentat contributia proprie adusa de organizatie, la acest proiect. Va multumesc.
Sunt convins ca, informati acea mai asteptata de dumneavoastra, din partea noastra, este sa va spunem, totusi, când deschidem. Ei bine, suntem masura, azi, 14 aprilie 2018, sa va comunicam ca, începând cu data de 1 mai 2018 deschidem înscrierile pentru accesul în centru.
Dosarele se vor depune la sediul Caritas Eparhial, pe str. Episcop Mihai Pavel, nr.3. Primul criteriu în vederea acceptarii unui dosar este acela ca persoana sa nu fie dependenta de pat. Al doilea criteriu este contributia pe care, persoana care intra în casa sau familia acesteia trebuie sa o dea pentru buna functionare a casei. Cuantumul contributiei se va stabili pâna la data 1 mai 2018.
În numele viitorilor beneficiari ai casei, persoanelor vârstnice si singure, multumesc tuturor pentru implicare, tuturor celor care sunteti astazi aici prezenti si, va asigur, ca împreuna vom aduce o raza de speranta în viata celor vârstnici.

Presedinte