AcasăŞtiri201714 Aprilie: Denia din Vinerea Mare Seara

Episcopia Greco-Catolică Oradea

Adresă:

Str. Mihai Pavel nr. 4
410210 - Oradea
România

Telefon:

+40.259.436.492 +40.359.410.844 +40.359.410.845

Fax:

+40.259.430.509

Email:

Utilizatorii care au cont de email pe acest site, se pot autentifica folosind:

Ştiri

Denia din Vinerea Mare Seara

Denia din Vinerea Mare Seara

eProhodul Domnului
În centrul acestei zile, Sfânta şi Marea Vineri, stă slujba Prohodul Domnului, care se cântă în toate bisericile de rit bizantin. Astfel, şi în catedrala greco-catolică „Sfântul Nicolae” din Oradea, Preasfinţia Sa Virgil Bercea împreună cu un sobor de preoţi şi diaconi, cu seminariştii Seminarului Teologic Sfinţii Trei Ierarhi: Vasile, Grigore şi Ioan şi cu credincioşii prezenţi, au cântat Prohodul Domnului în faţa mormântului lui Hristos.
Denia Prohodului a fost compusă de Sfântul Teodor Studitul (759-826). Este formată dintr-o serie de cântări sau imne, împărţite în trei stări, inegale ca număr de strofe. Aceste cântări exprimă durerea, tânguirea şi compasiunea pentru răstignirea şi moartea Mântuitorului. Totuşi, nu este o tânguire sentimentală, ci este una spirituală, pentru că Cel care se află în mormânt cu trupul şi în iad cu sufletul nu este un om simplu, ci Dumnezeu devenit Om pentru ridicarea din iad şi din moarte a neamului omenesc. De asemenea, Denia Prohodului Domnului, care este de fapt slujba Utreniei Sâmbetei celei Mari, este cea mai frumoasă creaţie liturgică bisericească sau „geniul creaţiei liturgice bizantine”, spun marii liturgişti. Când cântăm Prohodul Domnului, nu ştim exact dacă plângem sau dacă ne bucurăm. Acesta este sentimentul dominant când participi la această slujbă. Se pare că toţi oamenii care cântă se bucură la acest prohod şi e normal să fie aşa pentru că totul este proiectat în perspectiva Învierii. Prohodul, deşi este o cântare foarte populară cunoscută de toată lumea, este, totodată, una dintre cântările reprezentative pentru cultul bizantin, deoarece în textul ei se găsesc aproape toate învăţăturile dogmatice ale Bisericii.
Tot în cadrul Deniei Prohodului, episcopul, preoţii şi credincioşii au purtat în procesiune Sfântul Epitaf în jurul bisericii, iar la sfârşitul procesiunii fiecare credincios a intrat în biserică pe sub Sfântul Epitaf, actualizând evenimentul înmormântării Domnului nostru Isus Hristos, după care este dus în Altar, fiind aşezat pe Sfânta Masă, unde va rămâne în toată perioada pascală până în ajunul sărbătorii Înălţării Domnului când va fi aşezat, din nou, la locul său în biserică.
În cuvântul său de la finalul oficiului, Preasfinţia Sa Virgil a spus că intrarea pe sub Epitaf înseamnă şi intrarea fiecăruia dintre noi în adâncul propriei conştiinţe, acolo unde fiecare dintre noi se aseamănă fie cu Iuda care L-a trădat pe Isus, fie cu tâlharul cel de-a dreapta care îl recunoaşte ca Fiu al lui Dumnezeu. Din când în când, fiecare trebuie să reconsiderăm poziţia noastră faţă de El şi să ne situăm fie de o parte, fie de alta... depinde numai de noi.
Cristian Hoduţ

 

Evenimente foto legate de această ştire

Pentru a trimite o ştire, vă rugăm să folosiţi acest  formular.

Rugăciune pentru beatificarea episcopilor greco-catolici martiri

Rugăciune pentru beatificarea episcopilor greco-catolici martiri

Caută ştire:

Anul: 2017 » Eveniment: Sfinţirea grotei din Parohia Zalău II » Titlu: 22638.jpg

Anul: 2017
Eveniment: Sfinţirea grotei din Parohia Zalău II
Titlu: 22638.jpg