AcasăŞtiri201720 Martie: Prezentarea icoanei Sfintei Familii din Nazaret

Episcopia Greco-Catolică Oradea

Adresă:

Str. Mihai Pavel nr. 4
410210 - Oradea
România

Telefon:

+40.259.436.492 +40.359.410.844 +40.359.410.845

Fax:

+40.259.430.509

Email:

Utilizatorii care au cont de email pe acest site, se pot autentifica folosind:

Ştiri

Prezentarea icoanei Sfintei Familii din Nazaret

Prezentarea icoanei Sfintei Familii din Nazaret

Prezentarea icoanei Sfintei Familii din Nazaret făcută de către părintele Mihai Tegzeş, responsabilul cu Familiile din cadrul Episcopiei Greco-Catolice de Oradea, cu ocazia Întâlnirii Eparhiale a Familiilor care a avut loc la Oradea, duminică, 19 martie 2017:

Această icoană a Sfintei Familii din Nazaret – operă a lui Marko Rupnik – a fost emblema Întâlnirii Mondiale a Familiilor de la Milano, iar de atunci a rămas icoana oficială a Întâlnirilor mondiale.
Compoziţia este înrămată de un arc eliptic care îi accentuează dinamica din partea superioară către cea inferioară. În partea de sus a icoanei iese în evidenţă mâna deschisă a lui Dumnezeu-Tatăl, de la care provine tot darul şi tot binele. Din aureola măririi Sale cad raze de lumină peste persoanele Sfintei Familii, iar peste Maria coboară focul Spiritului Sfânt.
Pe aceeaşi linie cu mâna Tatălui şi cu flacăra Spiritului, se ridică în picioare, din pântecele Mariei – care stă şezând – copilul Isus, Fiul lui Dumnezeu făcut om. Fixându-ne cu privirea intensă, Isus, se îndreaptă din mâinile Marie spre noi. În timp ce cu mâna Sa stângă se desparte de mantia protectoare a Maicii, cu cea dreaptă ne arată sulul Evangheliei pe care vine să ne-o vestească.
Maria ne fixează cu ochii ei mari, în timp ce cu mâinile deschise ni-L dăruieşte pe Isus. Lângă ea, Sfântul Iosif, soţul ei, stând în picioare, îşi îndreaptă privirea către Dumnezeu-Tatăl, ca să-l poată reprezenta cu demnitate pe pământ, interpretând cu fidelitate voia Sa. Fiecare paternitate de pe pământ îşi are originea în paternitatea cerească, faţă de care e chemată să se conformeze şi să se supună. Mâna dreaptă, dusă la inimă, indică iubirea şi responsabilitatea cu care Iosif îi ia în grija sa pe Isus şi pe Maria. În mâna stângă ţine un baston cu o ramură înmugurită, simbol al stirpei regale davidice, căreia îi aparţine Mesia, fiind şi semn al fidelităţii lui Dumnezeu faţă de făgăduinţele Sale.
În Sfânta Familie din Nazaret cerul întâlneşte pământul, iar dumnezeiasca Treime află chipul uman perfect. Biserica este chemată să devină tot mai mult o familie, pentru a arăta – prin iubirea reciprocă – prezenţa lui Cristos în lume. Familiile sunt invitate să fie unite şi deschise, să-şi pregătească pruncii pentru viitor şi pentru misiunea lor, fără să-i ţină lângă ele printr-o iubire posesivă. Toate relaţiile şi activităţile pământeşti sunt chemate să urmeze logica iubirii, pentru a afla o nouă armonie şi frumuseţe, oglindire şi revelaţie a Sfintei Treimi.
În această icoană, pietrele, smalţurile, culorile şi lumina se întrec în a oferi materiei o splendoare plină de energie, evocând o lume schimbată la faţă, însufleţită de Spirit.
În fundal, pietrele sunt aşezate în funcţie de striaţiile dinamice: cele mai fine şi mai clare în partea de sus, iar cele mai mari şi mai întunecate în partea de jos. Această dispunere ne sugerează o mişcare descendentă şi un ţesut material progresiv mai greu. Pietrele care alcătuiesc îmbrăcămintea personajelor sunt aliniate în mod armonios, tinzând să aibă o mai mare soliditate în partea de jos…. Peste tunica de culoare albastră, simbol al umanităţii, Maria, îmbracă o manta purpurie, brodată cu roşu, nuanţă pe care creştinii din vechime mereu au atribuit-o lui Dumnezeu.
Astfel se doreşte să se indice faptul că Maria, prin maternitatea divină, a fost unită cu Dumnezeu într-un mod cu totul special şi unic. Isus, în schimb, îmbracă o tunică roşie, simbol al divinităţii care din veac îi aparţine, iar peste ea o manta albastră, pentru a indica umanitatea pe care şi-a însuşit-o în pântecele Mariei. Sfântul Iosif poartă haine cu nuanţe mai palide, pentru a sublinia prudenţa, grija şi sârguinţa sa: o manta verde, culoare a lumii create şi o tunică în ton ocru (galben-maroniu), culoarea misiunii paterne, având tiviturile din aceeaşi culoare, însă mai intensă.
Pe feţe şi pe mâini pietrele sunt unite, formând o suprafaţă compactă, netedă şi luminoasă, care face trimitere la trupul [lui Isus] schimbat la faţă şi spiritualizat.
În cele din urmă, arcul gotic, care înrămează icoana şi îi subliniază linia directoare verticală, aşază Sfânta Familie în centrul istoriei mântuirii. În paleta cromatică din stânga, regăsim începutul istoriei mântuirii, în paradisul pământesc, reprezentat prin diferite nuanţe vii de roşu, verde şi galben. Împlinirea acesteia, în Ierusalimul ceresc, împletit cu aur şi cu marmuri policrome, o putem observa în paleta cromatică din dreapta. Astfel este amintită importanţa căsătoriei şi a familiei în planul lui Dumnezeu – Creator şi Mântuitor – şi în dezvoltarea istorică a neamului omenesc.
Eugen Ivuţ - Biroul de presă al Episcopiei de Oradea

Pentru a trimite o ştire, vă rugăm să folosiţi acest  formular.

Rugăciune pentru beatificarea episcopilor greco-catolici martiri

Rugăciune pentru beatificarea episcopilor greco-catolici martiri

Caută ştire:

Anul: 2017 » Eveniment: „Enigmele mărgelelor” » Titlu: 22505.jpg

Anul: 2017
Eveniment: „Enigmele mărgelelor”
Titlu: 22505.jpg